Home » NRO: relatie met leerling van invloed op leerresultaten leerling en welzijn docent

NRO: relatie met leerling van invloed op leerresultaten leerling en welzijn docent

Goede relaties tussen docenten en leerlingen werken positief uit op de prestaties en motivaties van leerlingen.  Daarnaast ondervinden docenten minder stress als ze over het algemeen een leidende en vriendelijke relatie met hun leerlingen hebben. Het heeft zelfs een positieve invloed op hun welbevinden.

Dat blijkt uit onderzoek in het voortgezet onderwijs waarop Anna van der Want onlangs promoveerde aan de Technische Universiteit Eindhoven. Van der Want keek of en wanneer de interpersoonlijke identiteitsstandaard – het beeld dat docenten in het algemeen hebben van de relatie met hun leerlingen – correspondeert met hoe leraren bepaalde klassensituaties ervaren. (bron: NRO)

Lees verder over de onderzoeksresultaten op de website van het NRO. Met enige regelmaat publiceert Onderwijs van Morgen over voor het voortgezet onderwijs relevante onderzoeken waar NRO een bijdrage aan heeft geleverd. Bekijkt u ook eens:

Merkt u dat de relatie met uw leerlingen van invloed is op uw welbevinden en de prestaties van uw leerlingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een groep kinderen zingt een lied in de klas

Schrijf een lied met je groep

Met deze eenvoudige werkvorm schrijf je met je klas een eigen lied. Ook als je zelf geen muzikale superheld bent.

Bekijk
Een kind in de sneeuw

Lied van de maand: Ik wil sneeuw!

Al lijkt het er op dit moment nog niet op, de winter is toch echt in aantocht en dat betekent: sneeuwpoppen en sleetje rijden! Of toch niet?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.