Zo til je het kind-leergesprek naar een hoger niveau

0

In de praktijk blijkt dat bij een kind-leergesprek vaak vooral de leraar aan het woord is. Om te analyseren hoe dit beter kan, maakte een basisschool in Geldrop filmopnames van zulke gesprekken tussen leraren en kinderen. In dit artikel lees je wat het de school opleverde en hoe je zelf betere kind-leergesprekken kunt leren voeren.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin en is oorspronkelijk geschreven door Vincent Klabbers. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs. Er verschijnen tien nummers per jaar, waarvan één themaboek. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op www.praxisbulletin.nl.

Bij het project van de Van der Puttschool in Geldrop zijn gesprekken gefilmd tussen leraren en kinderen, onder meer tussen juf Judith en haar leerling Sem: Judith zegt tegen Sem dat hij mag noteren hoe het vandaag is gegaan tijdens het speelkwartier. Sam geeft zichzelf een 8 en Judith vraagt aan hem om te vertellen waarom hij zichzelf zo beoordeelt. Sem vertelt hoe zijn contact met andere kinderen is verlopen en ook waar het tot botsing kwam. Sam voelt zich duidelijk eigenaar van dit gesprek.

Niet praten maar doen

Het gesprek start voor Sem niet met praten, maar met doen. Hij geeft met een kleurpotlood in een balk aan hoe hij zijn eigen gedrag beoordeelt. Essentieel is dat dit handelen van Sem niet vooraf gebeurt, maar bij aanvang van het gesprek. Het is zíjn gesprek en de leraar volgt. Er is een map met voldoende kopietjes en er zijn balken om in te kleuren. Het kind ervaart structuur en dat geeft rust. Ook zorgt de voorspelbaarheid ervoor dat het kind ook een volgende keer zelfstandig het gesprek kan starten.

Tip: de vertelfoto

Judith heeft tijdens het gesprek een foto gemaakt. Ze laat het resultaat zien aan Sem. ‘Weten je vader en moeder dat we vandaag een gesprek hebben?’, vraagt ze. ‘Zouden ze het leuk vinden om deze foto te zien? Ik kan het gemakkelijk doorsturen of er een afdruk van maken.’ Sem zegt dat zijn ouders het nog niet weten. Om niets te vergeten, schrijft Sem een briefje aan zijn ouders. Daarin staat de kern van wat hij heeft besproken met zijn juf. Deze vertelfoto voegt veel toe. Het gesprek is nu vastgelegd in beeld en in tekst en daarmee is het resultaat van vandaag vastgelegd.

Zelf aan de slag

Met een vertelfoto is het eenvoudig om ouders als eerste spreektijd te geven en daarmee eigenaarschap. Zelf een vertelfoto maken? Combineer de vertelfoto met het briefje aan de ouders. Kopieer of print de foto bijvoorbeeld op een A4-tje en zorg ervoor dat naast of onder de foto een schrijfvlak staat, waarop het kind het briefje aan zijn ouders kan schrijven of plakken. Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Heb je zelf een manier gevonden om kind-leergesprekken naar een hoger niveau te tillen? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here