Van FOMO naar ROMO

Breien

Op sociale media is een nieuwe trend gaande: ROMO. Jongeren zitten liever met een kop thee op de bank dan dat ze uitgaan. Het mijden van nieuws is er ook een onderdeel van.

Vragen vooraf

  1. Heb jij wel eens last van FOMO?
  2. Wat zou ROMO letterlijk kunnen beteken?

Bekijk de video

Van FOMO naar ROMO: waarom ‘leven als een oma’ steeds populairder wordt | NU.nl – YouTube

Vragen bij de video

  1. Zet de termen JOMO, ROMO en FOMO in chronologische volgorde. Zet de verschillende betekenissen er tussen haakjes bij.
  2. ROMO houdt ook in dat steeds meer jongeren het nieuws links laten liggen. Welke reden hebben zij daarvoor?
  3. Waarom is het zorgelijk als jongeren het nieuws niet meer volgen?
  4. Volgens de verslaggever besteedt NU.nl extra aandacht aan nieuws voor jongeren. Is dat volgens jou een oplossing voor nieuws vermijdende jongeren? Waarom wel/niet?
  5. ROMO is onderdeel van de grandma era of het omatijdperk. Geef in eigen woorden een omschrijving van dit tijdperk. Wees volledig en gebruik maximaal veertig woorden.
  6. Is het omatijdperk iets voor jou? Licht je antwoord toe.

Aan de slag

Optie 1

Het is belangrijk dat kranten jongeren aan zich weten te binden. Stel met enkele klasgenoten de voorpagina van jullie eigen krant samen. Zoek daarvoor actuele artikelen die jongeren boeien en optimistisch stemmen. Jullie kunnen natuurlijk ook zelf een artikel schrijven. Bedenk een passende titel voor jullie krant.

Optie 2

Lees dit artikel over de grandma era. Schrijf een betoog (300 – 500 woorden) waarin je andere jongeren ervan overtuigt, dat het goed is om je (af en toe) over te geven aan rust en saaie bezigheden. Geef twee argumenten, een tegenargument en een weerlegging. Sluit je betoog af met een uitsmijter.

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Watersnoodramp

Op 1 februari is het zeventig jaar geleden dat de watersnoodramp van 1953 plaatsvond.

Bekijk
Demonstratie Wappie

Campagne tegen polarisatie

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft onlangs een nieuwe campagne over polarisatie gelanceerd. De slogan luidt: verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt. Maar heeft een dergelijke campagne nut?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.