Monopoly vernieuwd

In deze periode zijn bordspellen ongekend populair. Ook het bekende familiespel Monopoly wordt bij mensen regelmatig uit de kast gehaald. De makers vinden echter dat Monopoly vernieuwd moet worden, zodat het spel beter past bij deze tijd.

 

 Vragen vooraf

  1. Speel jij weleens Monopoly?
  2. Kun jij bedenken waarom het spel aan vernieuwing toe zou zijn?

 

Bekijk de video

Monopoly krijgt nieuwe Algemeen Fonds-kaartjes | NOS Jeugdjournaal

 

Vragen bij de video

  1. Waar is Monopoly bedacht?
  2. Wat leer je van Monopoly volgens een leerling?
  3. Welke van de genoemde versies van Monopoly lijkt jou het leukst? Waarom?
  4. Waarom zijn de makers aan de slag gegaan met deze vernieuwing? Noem twee redenen en geef bij elke reden een voorbeeld.
  5. Wat vind je ervan dat fans mee mogen kiezen over de tekst op de kaartjes?

 

Aan de slag

 Optie 1

Voor deze opdracht werk je in tweetallen. Ga naar Kans en Algemeen fonds – Wikipedia en bekijk de tabel met de teksten die nu op de kaartjes van Algemeen Fonds en Kans staan.

  1. Kies vijf zinnen uit die volgens jullie echt niet meer kunnen of die te moeilijk zijn.
  2. Leg uit waarom jullie deze keuze hebben gemaakt.
  3. Bedenk daarna bij elke zin een begrijpelijkere en modernere versie.
  4. Leg uit waarom jullie keuze begrijpelijker en moderner is.

 

Benieuwd naar wat de makers van Monopoly zelf hebben bedacht? Ga naar Monopoly de Algemeen Fonds-challenge – Monopoly (monopolycommunitychest.com) en breng jullie eigen stem uit. Welke kaartjes kiezen jullie?

 

Optie 2

Schrijf een korte tekst (150 – 300 woorden) waarin je je klasgenoten uitlegt dat het spelen van bordspellen leuk en leerzaam is. Geef goede redenen en voorbeelden van spellen.

Antwoorden

WK12_Monopoly vernieuwd_antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere Lesopener Nederlands

Watersnoodramp

Op 1 februari is het zeventig jaar geleden dat de watersnoodramp van 1953 plaatsvond.

Bekijk
Demonstratie Wappie

Campagne tegen polarisatie

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft onlangs een nieuwe campagne over polarisatie gelanceerd. De slogan luidt: verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt. Maar heeft een dergelijke campagne nut?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.