Juicekanalen

Juicekanalen brengen de laatste roddels vaak als eerste. Deze kanalen zijn inmiddels zo invloedrijk dat ze de nieuwe vorm van roddeljournalistiek worden genoemd. Maar juicekanalen gaan minder zorgvuldig te werk dan traditionele media en kunnen daardoor gevaarlijk zijn.

Vragen vooraf

  1. Wat vind jij van juicekanalen?
  2. Volg jij een juicekanaal? Waarom wel/niet?

Bekijk de video

Juicekanalen zijn steeds machtiger: ‘Je kunt er weinig tegen doen’ – EenVandaag (avrotros.nl)

Vragen bij de video

  1. Geef in eigen woorden een definitie van een juicekanaal.
  2. Noem twee verschillen tussen de werkwijze van juicekanalen en traditioneel journalistiek media?
  3. Mogen juicekanalen alles beweren? Licht je antwoord toe.
  4. Wat is het verdienmodel van een juicekanaal?
  5. Het spionnenleger van Yvonne Coldeweijer krijgt niet alleen extra roddels, maar levert ook roddels aan. Zou jij lid willen worden van dit spionnenleger? Waarom wel/niet?
  6. Wat is het streisandeffect?

Aan de slag

Optie 1

Houd met de hele klas een Lagerhuisdebat over de volgende stelling:

“Juicekanalen schenden de wet op privacy en moeten door de overheid aan banden gelegd worden.”

Verdeel de klas in voor- en tegenstanders van deze stelling. Bereid je voor op het debat door gedurende vijftien minuten argumenten bij jouw standpunt te zoeken. Houd nu het Lagerhuisdebat.

Optie 2

Juicekanalen hebben de afgelopen maanden een belangrijke rol gespeeld in het maatschappelijke debat over grensoverschrijdend gedrag, maar daarbij is wel vaak de privacy van BN’ers geschonden.

Schrijf een beschouwing die de lezer laat nadenken over de vraag hoe ver de nieuwe online roddeljournalistiek mag gaan. Gebruik tussen de vijfhonderd en zeshonderd woorden. Klik hier voor meer informatie over de beschouwing.

Antwoorden

WK8_Juicekanalen_antwoorden

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere Lesopener Nederlands

Demonstratie Wappie

Campagne tegen polarisatie

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft onlangs een nieuwe campagne over polarisatie gelanceerd. De slogan luidt: verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt. Maar heeft een dergelijke campagne nut?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.