Home » Vluchtelingen voor de klas: een oplossing voor het lerarentekort?

Vluchtelingen voor de klas: een oplossing voor het lerarentekort?

Het lerarentekort is op elke school voelbaar. Alleen al in Amsterdam gaat het om 563 fulltime docenten. Met de instroom van Oekraïense vluchtelingen stijgen deze aantallen. Hoe vind je nu leraren in een schoolsysteem waar al een lerarentekort is? Misschien kunnen vluchtelingen met onderwijservaring een oplossing bieden. Zo verklein je het lerarentekort en geef je nieuwkomers een baan in hun eigen werkveld. Er zijn al verschillende initiatieven. We laten je er drie zien.

1. Docentvluchteling voor de Klas

De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en Vluchtelingenwerk zijn samen het project ‘Docentvluchteling voor de Klas’ begonnen. Elke gevluchte wiskundeleraar met een door DUO erkende opleiding mag zich aanmelden. Voordat de leraren voor de klas gaan, volgen zij een bijscholing. In een traject op de Hogeschool Utrecht leren zij de Nederlandse taal, didactiek en beroepscompetenties. Ook krijgen ze een vakmaatje: een andere wiskundeleraar die hen op weg helpt in het onderwijssysteem. Daarna volgt een stage op school. De verwachting is dat in 2022 al honderd gevluchte leraren starten met de bijscholing.

2. Oriëntatieklas voor gevluchte leraren in Zwolle

In Zwolle zetten Hogeschool Windesheim, Vluchtelingenwerk en het UAF zich ook in om gevluchte leraren in de wis-, natuur- en scheikunde bij te scholen voor de Nederlandse klas. De vluchtelingen volgen in anderhalf jaar tijd taallessen, een bijscholing bij Hogeschool Windesheim en een stage op een school. Het is een pittig traject. Deelnemers zijn gemiddeld 40 uur per week kwijt om het lesprogramma te combineren met hun stage. De eerste studenten van deze oriëntatieklas zijn al met succes aan de slag.

3. Oekraïense juf voor Oekraïense klas in Eindhoven

In Eindhoven is sinds kort een school gestart speciaal voor Oekraïense kinderen. Ongeveer 180 kinderen krijgen daar nu les van ruim 40 leerkrachten. Het grootste deel van de leerkrachten is zelf vluchteling uit de Oekraïne. Zo kunnen Oekraïense vluchtelingen met onderwijservaring gewoon blijven lesgeven, ook nu ze hier in Nederland zijn. De druk op de nieuwkomersscholen en het reguliere onderwijs wordt daar een beetje mee verlicht. Lees ook  hoe andere scholen zich voorbereiden op de komst van Oekraïense kinderen.

Hoe help jij een vluchteling voor de klas?

Het lerarentekort oplossen, dat doe je niet zomaar met één initiatief. Toch biedt de inzet van vluchtelingen wel een kans om het tekort te verkleinen. Voor de vluchtelingen zelf is het een mooie kans om weer les te geven en hun leven op te bouwen. Dus hoe kan jij een nieuwkomer helpen op jouw school? Geef hem of haar een kans en stel je behulpzaam op. Stageplekken en begeleiding zijn van onschatbare waarde om als nieuwkomer succesvol voor de Nederlandse klas te kunnen staan.

Verder lezen?

Meer ideeën en adviezen over hoe we het lerarentekort kunnen aanpakken? Bekijk het artikel met adviezen waarmee de overheid het lerarentekort kan aanpakken. Of lees eens hoe het lerarentekort als symptoom gezien kan worden van een grotere problematiek.

Staan er bij jouw school vluchtelingen voor de klas? Of heb jij hier een specifieke mening over? Deel je ervaringen of mening in het reactieformulier hieronder.

Laatste onderwijsnieuws

Een grote blauwe schep als kunstwerk in de openbare ruimte

Buitenkunst, buitengewoon

Kunst in de openbare ruimte: een uitgelezen kans om op een laagdrempelige manier kunst te bekijken en te beschouwen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.