Home » Vergelijkend meten: niet doen?! – door Janneke Helsloot en Daphne van Heusden, Bureau ICE

Vergelijkend meten: niet doen?! – door Janneke Helsloot en Daphne van Heusden, Bureau ICE

Niets is zo demotiverend voor een leerling als horen dat je ‘ondergemiddeld’ presteert. Het huidige systeem van leerlingen met elkaar vergelijken, de zogenoemde percentielscore, doet geen recht aan de ontwikkeling van leerlingen. Want wat zegt de positie van een leerling t.o.v. het landelijke gemiddelde over de individuele ontwikkeling van een leerling? Niets!

Janneke en Daphne gaan in gesprek en zetten je aan het denken over:

  • Ben je je ervan bewust wat het doet met leerlingen als je hun prestaties vergelijkt met andere kinderen?
  • Ken jij het verhaal achter het toetsresultaat of het cijfer?
  • Moet je stoppen met meten?

Vergelijkend meten: niet doen?! – door Janneke Helsloot en Daphne van Heusden, Bureau ICE

Om deze sessie te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan gelijk gratis aan.

Laatste onderwijsnieuws

leerlingen in het Rijksmuseum

Beleidsupdate: Impuls Open Leermateriaal

In Beleidsupdate lees je wat jij van het Haagse beleid in de klas gaat terugzien. Deze keer: Impuls Open Leermateriaal.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.