Home » Van taaltrucjes naar taal snappen – door Dr. Peter de Swart

Van taaltrucjes naar taal snappen – door Dr. Peter de Swart

Zelfstandig naamwoord, persoonsvorm, lijdend voorwerp. Aan grammaticale begrippen geen tekort in het taalonderwijs, maar waar leidt dit allemaal toe? De grammaticales wordt vaak saai en oninteressant gevonden en dat is nergens voor nodig. Als kinderen snappen dat ze grammatica kunnen gebruiken om hun taal spannender, leuker, overtuigender of duidelijker te maken, komt grammatica tot leven. In deze lezing laat Peter de Swart zien dat kennis van grammaticale begrippen geen doel op zich is, maar dat deze begrippen dienen als middel om eigen taaldoelen te bereiken. Daarmee komt dan (hopelijk) ook het plezier in taal.

Van taaltrucjes naar taal snappen – door Dr. Peter de Swart

Om deze sessie te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan gelijk gratis aan.

Over Peter de Swart

Dr. Peter de Swart is universitair hoofddocent van het Departement Taal en communicatie aan de Radbaud Universiteit , Nijmegen.

Laatste onderwijsnieuws

Een docent kletst informeel met zijn leerlingen in een klaslokaal

Column: Vitamine V(erbinding)

Directeur Danny Weeda vertelt waarom het niet verkeerd is om af en toe een halve les met je leerlingen weg te kletsen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.