Van inspiratie naar educatie

3

De vorige keer heb ik geschreven over de ontwikkeling van online samenwerken en het feit dat kinderen op een positieve manier worden gestimuleerd op het moment dat ze feedback krijgen van medestudenten. Maar er zijn meer mogelijkheden om het beste in een student naar boven te halen.

Op 1 juni vond TEDxKids plaats. In haar sterke analyse over TEDxKids, stelt Astrid Poot op het blog van YoungWorks dat het terugkomende onderwerp in de talks altijd het inspireren en het laten aannemen van een actieve rol binnen het klaslokaal is. Het direct laten toepassen van de geleerde stof – dus het theorie-deel loslaten en te leren vanuit de praktijk – zorgt ervoor dat de leerlingen een beter analytisch vermogen krijgen en leren creatief te denken.

Inspiratie
Het is eigenlijk helemaal geen gekke gedachte. Het inspireren en opleiden combineren. Voor volwassenen zijn er al tal van bronnen aanwezig waar uit geput kan worden om geïnspireerd te worden. Meest bekende is natuurlijk het eerder genoemde TED. Een evenement dat over de hele wereld wordt georganiseerd en waar de meest briljante sprekers komen om te praten over onderwerpen die op dit moment spelen op het van technologie, design en entertainment. Inmiddels zijn er al meer dan 800 TED talks online te bekijken.

Een ander voorbeeld is The 99 Percent, waar inspirerende interviews te vinden zijn, maar met een sterke focus op de ‘after inspiration’. Wat gebeurt er na de inspiratie? Hoe wordt dat nou in praktijk gebracht? My Life Scoop heeft dit samengevat in een interessant artikel, waarin een zestal sites zijn verzameld, die vol van inspiratie en educatie staan.

Filmpje basisschool Mr. Pai
Een probleem waar vaak tegenaan wordt gelopen, is dat de theoretische lesstof lastig doorvertaald kan worden naar praktische toepassingen. Zoals mijn collega blogger Erno Mijland in zijn artikel Gamen in de klas: to do or not to do? schreef, zorgt het direct toepassen van geleerde theorie in praktische oplossingen ervoor dat het leren ook daadwerkelijk aanvoelt als leren, maar dat echt onderzoek op dit gebied ontbreekt.

Nu vind ik persoonlijk het filmpje bij dit artikel, van de basisschool Mr. Pai op het gebied van het spelenderwijs leren, erg inspirerend. In het filmpje is te zien hoe er wordt geëxperimenteerd met het omzetten van inspiratie naar educatie middels gaming. Door leerlingen tegen elkaar en tegen leerlingen uit andere landen wiskunde sommen te laten maken, worden de leerlingen geïnspireerd om door te gaan. De geleerde stof levert direct zichtbaar resultaat op.

Wat ik leuk vind om te zien, of laten we zeggen inspirerend, is dat wat wij als volwassen uit onszelf proberen te doen – het zoeken naar inspirerende informatie of ideeën om dit vervolgens in praktijk te brengen wat in ons voordeel zou moeten werken – eigenlijk ook gewoon gebruikt kan, en misschien wel moet, worden in het onderwijs.Daarom de stelling: door inspiratie wordt de pro-activiteit van de leerling bevorderd en daarmee het niveau van het onderwijs.
Wat vindt u?

3 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here