Zo blik je terug op het schooljaar

1

Nog even en dan staat het einde van het schooljaar weer voor de deur. Heel wat scholen richten de laatste week voor de zomervakantie anders in dan de reguliere schoolweken. In dit artikel vind je activiteiten en spelletjes die geschikt zijn voor de laatste schoolweek.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van mei 2016 en is oorspronkelijk geschreven door Saskia de Jong. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs. Er verschijnen tien nummers per jaar, waarvan één themaboek. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op www.praxisbulletin.nl.

Het einde van het schooljaar kenmerkt zich door vaste rituelen. De musical van groep 8 kan zo’n markant punt zijn waar de hele school naartoe leeft. Het eind van het schooljaar leent zich ook goed voor een terugblik op het afgelopen jaar. Maak daar een activiteit van die ruimte biedt om na te genieten van de leuke dingen die zijn gebeurd en waarbij ook nog even gemopperd kan worden over teleurstellingen.

Dobbelsteenspel

Dit is een activiteit voor de kring. Introduceer de dobbelsteen. Op praxisbulletin.nl staat een knipblad van deze dobbelsteen. Lees de zes vragen voor:

  • Wat vond jij het leukste moment in de klas dit jaar?
  • Welke dag uit dit jaar zou je nog een keer mee willen maken?
  • Welke activiteit in de klas vond je niet leuk?
  • Heb je dit jaar iets gedaan waar moed voor nodig was?
  • Heb je dit jaar iets gedaan waar je trots op bent?
  • Is er iets gebeurd dit jaar dat je liever niet had meegemaakt?

Laat de kinderen om beurten een keer met de dobbelsteen gooien. Laat ze de vraag hardop voorlezen en vervolgens voor zichzelf een antwoord geven. Het gaat erom dat er teruggekeken en herinnerd wordt. Het zou mooi zijn als de kinderen bij deze activiteit het gevoel krijgen dat het een afwisselend jaar geweest is, vol goede, spannende en ook moeilijke momenten.

Quiz: Hoe goed ken jij je klasgenoten?

Bereid deze activiteit voor door over elk kind in de groep tenminste één vraag te maken. Onderstaande vragen kunnen daarbij een hulpmiddel zijn. Zorg ervoor dat er een paar vragen bijzitten die niet gemakkelijk te beantwoorden zijn. En probeer een kind dat niet zo vaak in de aandacht staat met een spetterende vraag in het zonnetje te zetten.

  • Welk kind in deze groep heeft broertjes en zusjes die [namen] heten?
  • Welk kind in deze groep is dit jaar kampioen geworden met zijn/haar voetbalteam?
  • Welk kind in deze groep heeft een broertje of zusje gekregen dit jaar?
  • Welk kind in deze groep heeft een hond die [naam] heet?

Laat de quiz in tweetallen uitvoeren.

Een jaarkalender (maar dan anders)

Zet tien tafeltjes in een kring. Leg op elk tafeltje een vel papier waar de maanden van het afgelopen schooljaar op geschreven staan, september tot en met juni. Start met een geheugenoefening. Stel de kinderen enkele vragen over het afgelopen jaar. Schrijf die gebeurtenissen op het juiste papier. Geef elk kind vervolgens een pen of stift en laat gebeurtenissen en herinneringen bij de juiste maand opschrijven.

Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Wat waren dit schooljaar de hoogte- en dieptepunten bij jou in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here