Corona: leerachterstand door afstand?

De waarschuwende artikelen over de toestand in het vo zullen je niet zijn ontgaan. Nu vo-scholen nog tot 1 juni gesloten blijven en het daarna vast nog even wennen en aanpassen aan de nieuwe situatie zal zijn, neemt de vrees toe dat leerlingen onoverbrugbare achterstanden zullen oplopen. Kun je als docent de schade beperken? En […]

Bekijk

Mini-college: Zo motiveer je leerlingen die een hekel hebben aan gymles

Bewegen is belangrijk voor een goede gezondheid. De gymles speelt een belangrijke rol bij het stimuleren van een actieve leefstijl bij kinderen. Maar wat doe je als kinderen helemaal geen zin hebben in de gymles? In deze video zie je hoe ook die leerlingen gemotiveerd krijgt. Deze video van Lars Borhouts verscheen eerder op fontys.nl. […]

Bekijk

Doelen stellen én bereiken, zo doe je dat

Ongetwijfeld ben je vaak bezig met de leerdoelen van je leerlingen. Maar ook als docent wil je jezelf blijven ontwikkelen. Stel jezelf daarom doelen en breng zo je ambities voor de toekomst dichterbij. Maar hoe doe je dat? En hoe behaal je ze vervolgens? Daarover lees je meer in dit artikel. Doelen stellen voor je […]

Bekijk

Breinschool: in 3 stappen naar meer leergeluk

We leven in een wereld met meer mogelijkheden dan ooit. Zo gek is het dus niet, dat sommige kinderen leerstress ontwikkelen en niet lekker in hun vel zitten op school. Hoe vaak horen we niet in het nieuws dat er teveel verwacht wordt van onze kinderen. Dit is een terugkerend item binnen het onderwijs. ‘Als […]

Bekijk

Van ‘probeer het nog een keer’ naar ‘probeer het eens anders’

Je hoort het jezelf zeggen: ‘Probeer het nog maar een keer’. Als je goed naar jezelf luistert, hoor je dan eigenlijk wel wat je zegt? Moeten we ‘probeer het nog maar een keer’ niet vervangen door ‘probeer het eens anders’? Als in: stilstand is achteruitgang. Dat is ons met de paplepel ingegeven. Als je voortdurend […]

Bekijk

5 tips voor een goede leraar-leerlingrelatie

Een goede relatie met leerlingen is niet alleen van invloed op hun gedrag in de klas, ook komt het hun prestaties en motivatie ten goede. Daarnaast ervaren docenten minder stress wanneer ze een goede relatie met hun leerlingen hebben en is het van positieve invloed op hun algehele welbevinden. Helaas is zo’n goede relatie geen […]

Bekijk

Activerende werkvormen voor de leerling van nu (2)

Nederlandse leerlingen zijn maar matig gemotiveerd om te leren. Ook presteren ze steeds minder: hun leesvaardigheid en leesplezier nemen af en de gemiddelde eindexamencijfers dalen. Dat is een van de conclusies uit de Staat van het Onderwijs 2019. Past ons onderwijs nog wel bij de huidige generatie leerlingen? In dit artikel geven we handvatten om […]

Bekijk

3 veelvoorkomende stressfactoren bij leerlingen

Iedereen heeft weleens last van stress. Zo ook leerlingen, in toenemende mate zelfs. Voor hen neemt de druk om te presteren namelijk toe. Soms begint dit al op de basisschool, rondom het afnemen de citotoets. Dergelijke langdurige stress kan een negatieve invloed hebben op hun ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om stressfactoren te herkennen en […]

Bekijk

Talitha Muusse: ‘Leer van je leerlingen, laat je door hen inspireren’

Ondernemer Talitha Muusse studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Vanuit haar specialisatie in duurzaam leiderschap en de millennials-generatie geeft ze op vrijdag 14 februari op docentencongres NASK in Amersfoort een presentatie over de jongste generatie. Ze zijn digitaal, duurzaam en divers. Hoe ga je daarmee om in het klaslokaal? Bezoekers van docentencongres NASK zijn niet […]

Bekijk

Onderwijstips januari 2020

Maandelijks selecteert OVM de congressen, boeken en andere onderwijstips die voor jou als leraar of docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de jaarlijks terugkerende Buitenlesdag, de conferentie over taal en wereldburgerschap in het basisonderwijs en De Staat van het Onderwijs 2020. Heb jij ook nog een goede tip? Laat het ons […]

Bekijk

Zo reflecteer je als docent op je eigen functioneren

Goed kunnen reflecteren op het functioneren van leerlingen is een essentiële vaardigheid voor iedere docent. Daarnaast wordt ook van leerlingen verwacht dat ze in staat zijn te reflecteren op hun eigen leerproces. Maar hoe reflecteer jij als docent op jouw eigen prestaties? Wie reflecteert, groeit. Of je nu leerling bent of zelf voor de klas […]

Bekijk

5x de best gelezen artikelen van 2019

Zoals ieder jaar zetten we ook nu weer de best gelezen artikelen op Onderwijs van Morgen voor je een rijtje. Van tafels oefenen tot taalspelletjes en van leerstrategieën tot een artikel over de escalatieladder: dit zijn de absolute knallers van 2019. Happy New Year! Creatieve tips om tafeltjes te oefenen 1 x 8= 8, 2 […]

Bekijk