PO, VO en MBO Zo bouw jij aan een nieuwsgierige klas

Zo bouw jij aan een nieuwsgierige klas
Z

In het onderwijs beschouwen we nieuwsgierigheid steeds vaker als een superkracht. Ook in jouw klas leren leerlingen beter wanneer ze oprecht willen weten wat jij ze kunt vertellen. Deze leergierigheid ontstaat niet zomaar. Veiligheid en hechting vormen daarvoor de basis. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen in jouw klas hun nieuwsgierigheid met plezier kunnen tonen en laten groeien?

Nieuwsgierigheid laat ons met plezier leren, omdat we openstaan voor nieuwe ervaringen en het ons een blij en gelukkig gevoel geeft. Hoewel ieder kind van nature nieuwsgierig is, is deze houding op school niet altijd vanzelfsprekend. Het komt zelfs voor dat leerlingen minder vragen gaan stellen in de loop van hun schooltijd. Hoe kunnen we die eigenschap toch vasthouden? Eén van de belangrijke voorwaarden is dat jouw leerlingen zich veilig voelen in hun klas. Deze veiligheid geldt als een sterke basis om nieuwe dingen te willen én te kunnen leren.

Kan ik hier nieuwsgierig zijn?

Een gedachte als ‘Kan ik deze vraag wel stellen?’ of ‘Als ik dit zeg dan ben ik vast heel dom’ roep je liever niet op bij je leerlingen. Dit voorkom je door ze een veilige omgeving te geven. In een onveilige sfeer durven leerlingen zich niet kwetsbaar op te stellen en uiten ze hun unieke nieuwsgierigheid niet. Wanneer de leerling een veilig gevoel ervaart, durft hij of zij meer vragen te stellen en buiten de gebaande paden te denken. Deze veiligheid is niet alleen belangrijk tussen de leerlingen onderling, maar ook tussen jou en de leerling.

Creëer een veilige sfeer in de klas

Een veilige sfeer waar nieuwsgierigheid bloeit, creëer je niet in één dag, maar wel vanaf dag één. Veiligheid wordt vaak in verband gebracht met hechting. Wanneer de leerlingen met elkaar (en jou) een goede band hebben, dan ontstaat er onderling vertrouwen. Je versterkt elkaars nieuwsgierigheid door meer betrokken interactie. Zulke hechting kun je stimuleren door elkaar beter te leren kennen.

Probeer dit eens!

Het is een waardevolle oefening om de leerlingen elkaar eens te laten ‘interviewen’. Laat ze daarna in de klas vertellen wat ze over elkaar te weten zijn gekomen. Zo ontdek je tal van gemeenschappelijke interesses in jouw klas: deze bevorderen een sterkere hechting.

Durf te bouwen op elkaars nieuwsgierigheid

Een vraag durven stellen óf ‘iets anders doen dan de rest’ heeft veel te maken met jezelf kwetsbaar opstellen. Een veilige sfeer opent deuren: je geeft toe dat je iets niet weet of staat open voor nieuwe perspectieven van klasgenoten. Dit zijn kerneigenschappen van nieuwsgierige denkers. Juist van elkaar kun je heel veel leren.

Tip voor morgen

Zijn jouw leerlingen bezig met een creatieve opdracht? Laat ze een rondje door de klas lopen en naar elkaars creaties kijken vóórdat deze af zijn. Dat werkt inspirerend. Daar komen weer veel nieuwe ideeën uit.

Met deze oefening stimuleer je niet alleen kwetsbaarheid door ‘onaf’ werk te tonen. Je geeft de leerlingen ook mee dat het goed is om open te staan voor andere perspectieven.

Wat je aandacht geeft dat groeit

Leren vanuit oprechte nieuwsgierigheid is een avontuur. Dit bouw je langzaam samen met je klas in vertrouwen op. Het heeft tijd en aandacht nodig om te groeien. Begin vandaag en je wordt beloond met mooie momenten en vragen van de leerlingen. Wil je nog meer te weten komen over nieuwsgierigheid in het onderwijs? Bekijk dan eens de website van Nieuwsgierig Denken.

Hoe zorg jij ervoor dat elke leerling in jouw klas zich veilig voelt om nieuwsgierig te zijn? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

5 manieren om de klas stil te krijgen

Aan het begin van de les de klas stil krijgen is en blijft een kunst. Vaak gaat het goed, maar soms vergt het de...

Met deze adviezen kan de overheid het lerarentekort aanpakken

Te beperkt, versnipperd, te weinig gebaseerd op feiten en cijfers. Dat is de harde conclusie die Merel van Vroonhoven trekt over de aanpak van...

Zo maak je van de eerste schooldag een succes

Volgende week beginnen de eerste scholen na een lange en welverdiende vakantie aan hun eerste schooldag. Leerlingen zitten niet vanzelfsprekend meer bij elkaar in...