Po, vo of mbo Basisonderwijs Breinschool: in 3 stappen naar meer leergeluk

Breinschool: in 3 stappen naar meer leergeluk
B

We leven in een wereld met meer mogelijkheden dan ooit. Zo gek is het dus niet, dat sommige kinderen leerstress ontwikkelen en niet lekker in hun vel zitten op school. Hoe vaak horen we niet in het nieuws dat er teveel verwacht wordt van onze kinderen. Dit is een terugkerend item binnen het onderwijs. ‘Als mijn kind maar gelukkig is’, horen we ouders dikwijls zeggen. Hoe je als leerkracht een bijdrage leveren aan het geluk van leerlingen? Het antwoord is vrij eenvoudig: door te werken aan ‘leergeluk’.

Leergeluk is je fijn voelen voor, tijdens en na het leren. Je kunt positieve gedachten aan het leren koppelen. Je voelt je prettig wanneer je met een leeractiviteit bezig bent. Leren doe je voor jezelf en niet voor een ander. Je hebt zelf de touwtjes in handen. Je brein is namelijk maakbaar. Vaardigheden staan niet vast, je kunt ze veranderen. Dit geldt ook voor leergeluk. Ongeveer veertig procent van ons geluk (sommige onderzoekers geloven zelfs vijftig procent) is te beïnvloeden door ons gedrag en onze manier van denken. Dit betekent dat je zelf invloed kunt uitoefenen op je leergeluk.

Train je hersenen in 3 stappen

Je kunt je hersenen trainen om gelukkiger te worden. Als je vaak aan iets leuks denkt, zal je brein daarop reageren door nieuwe neurale verbindingen aan te maken. Zie het als nieuwe apps op een smartphone. Deze apps zorgen voor een andere, nieuwe kijk op leren. Denken aan geluk maakt gelukkiger. Zo is leergeluk ook maakbaar. De volgende drie stappen helpen je bij het creëren van leergeluk. Ze komen uit de Breinschool-cirkel: Ik weet, ik wil en ik doe.

Stap 1: Ik weet

Je denkt met je brein, je droomt met je brein, je onthoudt met je brein en je leert met je brein. Wij kunnen kinderen nog veel over het brein leren. Het leren gaat makkelijker als je weet wat er in je brein gebeurt. Deze kennis kan een kind gebruiken als het aan het leren is. Inzicht in je brein maakt leren fijn.

Stap 2: Ik wil

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Geloven in je eigen kunnen brengt leergeluk. Buiten je mindset – inmiddels een bekend begrip binnen het onderwijs – spelen ook aandacht en wilskracht een belangrijke rol. Iedereen wordt met wilskracht geboren, alleen maakt niet iedereen er op dezelfde manier gebruik van.

Stap 3: Ik doe

Er zijn verschillende methoden om te leren leren. Deze werken het beste als je eerst de vorige twee stappen doorloopt. Je hebt namelijk kennis over het brein én de juiste motivatie nodig om effectief met verschillende leerstrategieën aan de slag te gaan. In de praktijk gaan veel mensen meteen aan de slag met het leren leren, terwijl de basis nog niet is gelegd.

Concrete tips

Oefen invloed uit op het leergeluk van het kind door zelf het goede voorbeeld te geven. Laat zien dat ook jij nog dingen moet leren. Zo is het bijvoorbeeld helemaal niet gek om op latere leeftijd te starten met het spelen van een instrument. Vertel kinderen ook over de maakbaarheid van het brein. Praat met elkaar over geluk en geef zelf het goede voorbeeld. Sluit elke dag af met de vraag: ‘Wat ging er goed vandaag?’ en benoem samen drie dingen die goed zijn gegaan. Geef hierbij zelf ook voorbeelden. Kinderen moeten hier vaak aan wennen en hebben in het begin hulp nodig.

Hoe werk jij aan het leergeluk van leerlingen? En heb je al weleens met de Breinschool-cirkel gewerkt? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

11 gewoontes van succesvolle leraren

Wat is het geheim van een succesvolle leraar en hoe word je er zelf een? Met deze 11 gewoontes kom je volgens leerkracht Carrie...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...