Home » Activerende werkvormen voor de leerling van nu (2)

Activerende werkvormen voor de leerling van nu (2)

Nederlandse leerlingen zijn maar matig gemotiveerd om te leren. Ook presteren ze steeds minder: hun leesvaardigheid en leesplezier nemen af en de gemiddelde eindexamencijfers dalen. Dat is een van de conclusies uit de Staat van het Onderwijs 2019. Past ons onderwijs nog wel bij de huidige generatie leerlingen? In dit artikel geven we handvatten om je onderwijs beter te laten aansluiten bij de leerling van nu.

Reden voor het gebrek aan motivatie? Leerlingen voelen zich vaak niet uitgedaagd door hun leraar of door de lesstof. Er valt dus nogal wat winst te behalen op het gebied van uitdagend onderwijs, oftewel: onderwijs dat aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen.

Activerende werkvormen

Onderwijs geven dat aansluit bij de leerlingen betekent dat je moet aansluiten bij de wereld van nu. Dit houdt overigens niet in dat je de les altijd moet opleuken met YouTube-filmpjes – hoewel samen kijken naar een grappig filmpje natuurlijk wel een goede start van de les kan zijn. Maak je onderwijs actief: dat leidt niet alleen tot een prettige les, maar ook tot effectief leren. Kennis beklijft beter wanneer leerlingen actief betrokken zijn. Eerder deelden we al vier praktijkvoorbeelden die je kunt inzetten in het vo en mbo.

Oude versus nieuwe werkvormen

Onderwijs dat aansluit bij de wereld van nu activeert leerlingen. Bijvoorbeeld met quizzes en activerende verwerkingsvormen. Het is onderwijs dat visueel tot leven wordt gebracht, waardoor leerlingen letterlijk zien hoe de lesstof zich verhoudt tot de echte wereld. Hieronder geven we enkele voorbeelden van activerende werkvormen die aansluiten bij de wereld van nu:

  • Oud: Leerlingen lezen over de verschillende politieke partijen in Nederland en krijgen hier een week later een toets over. Nieuw: Laat groepjes leerlingen een campagnevideo maken over een politieke partij waarin de belangrijkste standpunten aan de orde komen. Laat de filmpjes zien in de klas en organiseer een verkiezing. Welke politieke partij krijgt de meeste stemmen?
  • Oud: De leraar legt klassikaal uit hoe het spierstelsel werkt. Nieuw: Maak het spierstelsel visueel. Er zijn online allerlei filmpjes en foto’s te vinden die je hiervoor kunt gebruiken.
  • Oud: De leraar controleert of leerlingen hun huiswerk hebben gemaakt door leerlingen willekeurig beurten te geven. Nieuw: Geef beurten met behulp van Wheeldecide. Ook leuk: zet er vragen in die leerlingen moeten beantwoorden. Of gebruik het als tool om woordenschat of grammatica te oefenen.
  • Oud: Leerlingen oefenen in groepjes met het spreken van een moderne taal. Nieuw: Ga op excursie naar een buitenlandse stad (bijvoorbeeld: Keulen of Lille). Geef elk groepje leerlingen een vraag mee die ze alleen kunnen beantwoorden als ze in gesprek gaan met inwoners van de stad (vraag eventueel om bewijs in de vorm van foto’s en filmpjes).

Werk samen aan nieuwe werkvormen

Je onderwijs laten aansluiten bij de wereld van nu betekent dat je als leraar open moet staan voor nieuwe werkvormen. Het is fijn om dat als team en/of school op te pakken. Niet alleen rollen er dan waarschijnlijk nog meer interessante werkvormen uit (een groep leraren weet meer dan één), ook is het makkelijker om uitdagende lessen te organiseren wanneer je weet dat de sectie en/of school erachter staan.

Hoe laat jij je onderwijs aansluiten bij de leerlingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een van de bekendste stoepplantjes: de paardenbloem

Natuur dichtbij: stoepplantjes

Geen natuur in de stad?! Kijk eens naar beneden of naar een muur en ontdek de allerlei prachtige stoepplantjes.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.