De effectiviteit van huiswerk

Huiswerk. Sommige docenten zweren erbij, anderen zien het eerder als een noodzakelijk kwaad. En als het om de effectiviteit van huiswerk gaat, zijn er net zoveel voor- als nadelen te noemen. Dat is lastig, want op de meeste scholen is huiswerk de verantwoordelijkheid van de docent. Voordelen Vanuit de theorie zijn er heel wat voordelen […]

Bekijk

PISA-score: dit is waarom Estland het zo goed doet

Op Europees niveau staat vijftienjarige leerlingen uit Estland op de eerste plek als het aankomt op lezen, natuurkunde en wiskunde. Wereldwijd gezien gaat het om respectievelijk de vijfde, de achtste en de vierde plek. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar het leesniveau van de leerlingen in het afgelopen jaar tot onder het gemiddelde daalde. In […]

Bekijk

Over de grens: een Afrikaanse internationale school in Ouagadougou

Onderwijs heeft wereldwijd hetzelfde doel, maar wordt op zoveel manieren uitgevoerd. In de rubriek ‘Over de grens’ kijken we naar ervaringen in verschillende landen. Deze keer nemen we een kijkje in Burkina Faso, waar Mien de Graeve een internationale school oprichtte. Mien De Graeve verhuisde in september 2012 naar Burkina Faso. Begin 2018 ging ze […]

Bekijk

Over de grens: 5x bijzonder onderwijs in het buitenland

In de rubriek Over de grens geven we een kijkje in de klas van Denemarken tot Zuid-Afrika en van Maleisië tot Peru. Hoe functioneert de school? Wat zijn uitdagingen voor docenten? Welke lesmiddelen worden er gebruikt? Tim The Travelling Teacher maakte een top 5 van de meest bijzondere onderwijssituaties die hij tegenkwam tijdens zijn reizen. […]

Bekijk

Vluchtelingen in de klas: Somalië

Veel leerkrachten krijgen vluchtelingen in hun klas. Hierbij is ondersteuning nodig van maatschappelijk werk of van een schakel- of nieuwkomersklas. Voor leerkrachten (en klasgenoten) is het belangrijk om voldoende informatie te hebben over het land van herkomst. In dit artikel vind je informatie over Somalië. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van november 2018 […]

Bekijk

TED-Talk: ben jij een multipotential?

In onze samenleving maak je na de middelbare school een studiekeuze, waarmee je als het goed is een fundament legt voor je toekomstige carrière. Maar wat nou als dat niet zo is en je een multipotential bent? Als je dusdanig breed geïnteresseerd bent dat er niet één studie is die bij jou past? Wat wil […]

Bekijk

Een mobielvrije school?

Even een Kahoot! om de les te starten? Een YouTube-filmpje om de lesstof te verduidelijken? Als docent kun je bijna niet meer om de smartphone heen. Leerlingen gebruiken hem om hun rooster te bekijken, maar ook om te ‘snappen’ en te ‘appen’. Afleidingen die de leerprestaties niet ten goede komen… Om maar met de deur […]

Bekijk

Digitale geletterdheid: dit kan Nederland leren van de Zweden

Digitale geletterdheid is belangrijk. Naar verwachting krijgt Nederland in 2021 een nieuw curriculum waar digitale geletterdheid een vast onderdeel van is. Maar hoe is digitale geletterdheid in andere landen geregeld, bijvoorbeeld in Zweden? Wat kan Nederland hiervan leren? Het originele artikel is geschreven door Remco Pijpers en verscheen eerder op Kennisnet.nl. Remco Pijpers is strategisch […]

Bekijk

Tweetalig onderwijs op het vmbo

De taal van YouTube, de meest populaire hits en games en niet te vergeten Netflix: Engels is onder jongeren mateloos populair. Toch stagneerde de groei van het tweetalig onderwijs (tto) het afgelopen jaar. Alleen bij vmbo-opleidingen is een toename te zien in het aantal scholen met tweetalig onderwijsaanbod. Wat is de huidige stand van zaken? […]

Bekijk

Meer focus op sociaal-emotioneel leren (SEL)

Juist omdat het in veel landen zo is dat de school de enige plaats is waar aandacht wordt besteed aan zelfontwikkeling en -ontplooiing is het nodig dat scholen meer aandacht gaan besteden aan sociaal en emotioneel leren (SEL), zo stelt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.  Dit artikel is geschreven door Jos Nennie, onderwijsadviseur […]

Bekijk

Kunskapsskolan: waarom wel of juist niet?

Scandinavische landen zijn in trek als het gaat om vernieuwende onderwijsconcepten. Het Zweedse Kunskapsskolan, vrij vertaald kennisschool, is daarvan het bekendste voorbeeld. De focus van het concept ligt op gepersonaliseerd leren, waarmee het goed past binnen het huidige onderwijs. Of toch niet?  In Nederland zijn er inmiddels vijftig scholen die gebruik maken van het Kunskapsskolan-concept, […]

Bekijk

‘Dit is een baan waarin je echt iets betekent’

In China en Griekenland genieten leraren veel aanzien, laat de Global Teacher Status Index (2013) zien. In Nederland is die status veel minder, maar waarom? ‘Als leraar kun je juist iets betekenen voor jongeren en het verschil maken voor de maatschappij’, zegt Mattijs van Mansfeld, leraar en afdelingsmanager Sport College bij een regionaal opleidingencentrum (ROC). Dit artikel […]

Bekijk