Digitale geletterdheid: dit kan Nederland leren van de Zweden

1

Digitale geletterdheid is belangrijk. Naar verwachting krijgt Nederland in 2021 een nieuw curriculum waar digitale geletterdheid een vast onderdeel van is. Maar hoe is digitale geletterdheid in andere landen geregeld, bijvoorbeeld in Zweden? Wat kan Nederland hiervan leren?

Het originele artikel is geschreven door Remco Pijpers en verscheen eerder op Kennisnet.nl. Remco Pijpers is strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet en expert op het gebied van jeugd en digitale media.

Met ingang van het nieuwe schooljaar (augustus 2018) werkt het Zweedse onderwijs met een nieuw curriculum. Digitale geletterdheid is een vast onderdeel. Zweden kiest ervoor digitale geletterdheid geïntegreerd in het curriculum voor het primair en voortgezet onderwijs (po en vo) op te nemen. Digitale vaardigheden komen bijna overal in terug en dus niet als apart vak. Alle leerlingen krijgen dan les in digitale vaardigheden.

Uitgangspunten

De werkgroep die verantwoordelijk is voor digitale competenties in het Zweedse curriculum, definieert vier uitgangspunten:

  1. Leerlingen begrijpen de digitale transformatie van de maatschappij en hoe die transformatie ons als mensen beïnvloedt.
  2. Leerlingen kunnen digitale tools en media toepassen.
  3. Leerlingen zijn in staat zich kritisch en verantwoordelijk tot technologie te verhouden.
  4. Leerlingen kunnen met media en technologie hun creatieve ideeën in concrete acties omzetten en problemen oplossen.

Integratie

De inhoud van het onderwijs en leerdoelen zijn landelijke vastgelegd in een leerplan. Dit leerplan is herschreven. Digitale vaardigheden zijn zeer specifiek ingevuld: opgebouwd per schooltype en leerjaar en overal in geïntegreerd. Wat valt op? Daarover lees je alles in dit onlangs op Kennisnet verschenen artikel. Meer lezen over digitale geletterdheid in Zweden? Download onderaan het artikel op Kennisnet.nl dan ook de publicatie Digitale geletterdheid in Zweden.

Hoe besteed jij aandacht aan digitale geletterdheid? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Er is bij meerdere scholen een probleem met het gebruik van I-pads en laptops. Als gedetacheerd docent kom ik dat vaak tegen. Problemen met verbinding of I-pad dan wel laptop. Wat betreft klassenmanegement ook vaak problemen. Leerlingen die toch andere dingen doen dan de bedoeling is. Een ander punt, inrichting van digitale lessen kost toch echt meer tijd dan de conventionele methode, boeken. Scholen houden daar geen rekening mee. Ik ben echt niet vastgeroest maar er moet in de organisatie wel het e.e.a. gebeuren. Tot nu toe, geef mij de boeken maar. Ik merk dat dit niet alleen mijn ding is, meerdere scholen hebben de I-pad of laptop al weer terzijde geschoven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here