‘Hoog- of laagopgeleid’: stop ermee!

Iedere keer als het onderwijs in het nieuws is, als de adviesgesprekken in groep 8 plaatsvinden of als je iemand erover aanspreekt op straat, komen de termen terug: je bent hoog- of laagopgeleid. Deze kwalificaties kunnen voor leerlingen kwetsend en zelfs schadelijk zijn. Het is goed om ons af te vragen of deze benamingen anno […]

Bekijk

Hoeveel robots staan er in 2035 voor de klas?

Voorspelde jij in 2005 dat leerlingen in 2020 rekensommen zouden maken op een Chromebook? Of Engels leren op een iPad, op een niveau dat zich dankzij kunstmatige intelligentie automatisch aanpast? En spoel nu nog eens vijftien jaar vooruit. Welke technologieën zijn er in 2035 in jouw klas beschikbaar? Wat denk je, worden docenten vervangen of […]

Bekijk

Meer plezier in je werk: mini-pauzes nemen

Er is nog steeds een tekort aan leraren. Het kan zijn dat je voortdurend andere klassen moet opvangen en ouders te woord moet staan als je collega ziek is. Intussen schiet je bij alles wat maar lijkt op ‘je ziek voelen’ in de stress. Want ‘ik mag nu echt niet ook nog ziek worden’ gaat […]

Bekijk

En de 10 meest gelezen artikelen in 2020 zijn …

Zoals ieder jaar zetten we ook nu weer de meest gelezen artikelen van Onderwijs van Morgen voor je op een rijtje. Natuurlijk hadden jullie aandacht voor alles wat met onderwijs en corona te maken had. Dat zie je in het lijstje terug. Toch haalde corona niet de eerste plaats en dat voelt supergoed, zo op […]

Bekijk

4x zo sta je gelukkiger voor de klas

Goed onderwijs: we hebben het er maar druk mee met zijn allen. Soms zelfs zo druk, dat je vergeet je eigen geluk op nummer één te zetten. Zonde, want een gemotiveerde en gelukkige leraar is essentieel voor goed onderwijs. Stap jij weleens met het verkeerde been uit bed? Probeer een van deze tips en je […]

Bekijk

Leren is belangrijker dan Googelen

‘Google beloont alleen die mensen die al iets weten. Want die weten wat ze moeten zoeken. Mensen die niet weten wat ze zoeken, weten niet wat ze niet weten. En kunnen dat dus ook niet opzoeken.’ Snap je het nog? Deze uitspraak deed onderwijswetenschapper Tim Surma in een online-college over het belang van leren in […]

Bekijk

Les over burgerschap en mensenrechten, hoe pak je het aan?

Burgerschap en mensenrechten. Deze woorden komen veelvuldig terug in de voorstellen voor het nieuwe curriculum. Ook vanuit de politiek wordt de roep om een duidelijke invulling van burgerschapslessen groter. Maar: hoe ga je daarmee aan de slag? Het College voor de Rechten van de Mens biedt drie gratis handvatten: voor ieder wat wils dus! Dit […]

Bekijk

Een gezonde schoolkantine

Een gezonde schoolkantine is altijd belangrijk, maar in deze tijden misschien des te meer. Want een gezond eet- en drinkaanbod geeft jongeren een duwtje in de goede richting. Zo kunnen ze leren dat gezond eten lekker is én de normaalste zaak van de wereld. En daar hebben ze voor de rest van hun leven profijt […]

Bekijk

Zo zet je blended learning in bij hybride onderwijs

Het begrip ´blended learning´ wint de laatste jaren steeds meer aan populariteit. Het afgelopen jaar is de combinatie van online en klassikaal, offline leren in een stroomversnelling gekomen. En er zijn steeds meer scholen die met positief resultaat hybride onderwijs geven: tegelijkertijd werken met leerlingen in de klas én thuis. Lees hoe deze docenten blended […]

Bekijk

Leerlingen motiveren: 4 do’s en dont’s

Zonder motivatie is het leren van nieuwe lesstof erg moeilijk. Er zijn veel manieren om een leerling te motiveren, als je het maar op de juiste manier doet. Gemotiveerde leerlingen presteren beter, hebben meer zelfvertrouwen en voelen zich beter. We zetten vier veelgemaakte fouten bij het motiveren van een leerling voor je op een rijtje […]

Bekijk

Jouw mening telt!

Op Onderwijs van Morgen houden we je op de hoogte van relevante onderwijszaken. We zijn razend benieuwd wat jij daarvan vindt. Wat vind je goed of wat mis je nog op deze site? Vul de korte enquête in en laat het ons weten! Ja ik doe mee!  

Bekijk

3 tips om vooroordelen tegen te gaan

Iedereen heeft vooroordelen. Wat je in het verleden hebt geleerd, gezien en meegemaakt, beïnvloedt vandaag je beslissingen. Dat diepgewortelde, psychologische proces gaat onbewust en razendsnel. Veel vooroordelen zijn onschuldig en helpen om sneller keuzes te maken. Maar als je vooroordelen hebt over groepen mensen, dan bestaat het risico dat je ‘in hokjes gaat denken’. Onbedoeld […]

Bekijk