sms-les

1

Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren wel eens met een ongewenst sms-abonnement te maken heeft gehad. Vervolgens weten jongeren vaak niet hoe ze hier weer (kosteloos) van af kunnen komen. Daar moet verandering in komen met de campagne ‘Slim sms’en’.


Stichting Media Rakkers
is initiatiefnemer van deze campagne. De campagne is gericht op jongeren in het basis- en voortgezet onderwijs en leert ze hoe ze ongewilde sms-abonnementen kunnen herkennen en eventueel kunnen stoppen. Daarnaast krijgen docenten en ouders informatie en tips over sms’en en sms-abonnementen.

Het sms-lespakket raakte in opspraak toen er een meningsverschil ontstond tussen de stichting en voormalig Tweede Kamerlid Arda Gerkens (SP), die het pakket allereerst in ontvangs zou nemen. Gerkens is van mening dat ouders toestemming moeten geven als jongeren een sms-abonnement willen afsluiten en vindt dat er te weinig aandacht is voor de rol van de industrie bij het verleiden van jongeren tot dure sms-abonnementen. Het lespakket is bovendien ontwikkeld met financiering van de brancheorganisatie van sms-aanbieders.

Stichting Mediarakkers vindt juist dat je jongeren zelf weerbaar moet maken en ze leren er verstandig mee om te laten gaan. Daarnaast worden de providers van sms-diensten betrokken bij het ontwikkelen van informatie en educatie aan jongeren. De gedragscode van de sms-branche wordt binnenkort ook aangescherpt. Hierdoor wordt er met een herkenbaar logo duidelijk dat het om sms-reclame gaat en dat er kosten aan verbonden zijn. In combinatie met het lespakket zullen jongeren er beter over gaan nadenken voordat ze zich aanmelden voor een sms-abonnement.

c Trendport 2010

1 REACTIE

  1. “Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren wel eens met een ongewenst sms-abonnement te maken heeft gehad.” — Als ik het goed begrijp worden 4 op de 5 jongeren nu dus opgezadeld met extra lessen die ze eigenlijk niet nodig hebben? Wat een slecht gebruik van statistiek zeg.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here