Home » Printen, lezen of gewoon kijken in de les

Printen, lezen of gewoon kijken in de les

De blogs staan er sinds een week vol mee: het nieuwe wwf-bestandsformaat van het Wereld Natuur Fonds Duitsland. Een variant op de bestaande PDF, maar met ingebouwde printblocker. Niet meer printen, gewoon digitaal het document doornemen. Want: Save as WWF, save a tree.

 

 

 

 

Een mooi gebaar van onze jongens van WNF, maar wel een beetje laat. Al ongeveer 10 jaar geleden, in de tijd van de internetbubble, kreeg ik al e-mails met daaronder de verwijzing: ‘before printing, think about the environment’. Maar wat doe je met een document van ongeveer 30 pagina’s? Ga je geduldig zitten lezen van je scherm of blijft het prettiger om gewoon van papier te lezen?

Er blijkt overigens een verschil te zijn tussen printgedrag van alfa’s en bèta’s, aldus Rob Koghee van IDG. Op een blog wordt een van zijn uitspraken aangehaald: “Alfa’s houden van taal en storen zich aan de vele spel- en stijlfouten die het web rijk is. Dat maakt print nog trager dan het al is want elk artikel moet geschreven, herlezen, gecheckt en gedubbelcheckt worden. Bèta’s daarentegen houden van techniek en liggen doorgaans niet wakker van een stijlfoutje hier of daar. Laat staan een ‘dt’-misser. Sterker nog, velen zien het niet en dat boeit ze niet. Voor hen is stijl een iPad of een mooi design van een site. Als deze stijl eenmaal staat, volgt de inhoud op hoge frequentie en in vliegende vaart. Online welteverstaan.”

Een uitspraak die misschien ook wel waar is, want ik merk het zelf wel in mijn werkomgeving. Bèta’s printen bijna nooit iets uit, en alfa’s des te meer. En niet zo zuinig ook. En geen twee pagina’s op één A4; neen, gewoon voluit printen. Alsof ze het willen gaan inbinden. Maar twee uur later zie ik het al in de prullenbak liggen.

Hoe kan het onderwijs hier mee omgaan? We hoorden deze week al in de media dat de minister erover denkt om de leerstof in twee gebieden in te delen: alfa en bèta. Zou het dan zo zijn dat alfa uit boeken gaat leren en bèta via de iPad en het digitale schoolbord? Uit onderzoek blijkt dat alle leerlingen volmondig ‘ja’ zeggen tegen digitalisering van de leermiddelen. Dus het zou gek zijn als we alleen de bèta’s op pad sturen met een iPad, die wil iedereen wel in z’n schooltas. Robert van Hoesel, middelbare scholier en wel eens vaker aangehaald op deze website, wil niets anders: “We verheugden ons al op de amper gevulde schooltas met slechts een iPad erin.“ En een iPad kan natuurlijk meer dan alleen maar het afbeelden van vele woorden. Waarom niet gewoon video’s tonen?

Een onderzoek van Patrick Koning van begin dit jaar toont aan dat leerlingen het leren via video prettig (92%) vinden en dat leerlingen meer (92%) en sneller (93%) leren met behulp van video. Volgens het onderzoek is dit in lijn men de onderzochte voorkeuren, waarbij alle studenten video prefereren boven tekst met plaatjes (89%) en tekst (70%). Studenten hebben daarbij de voorkeur voor het embedden van video’s in plaats van het gebruik van hyperlinks.

Met name het argument dat men minder snel is afgeleid door andere video’s speelt hier de belangrijkste rol (92%). Tevens hebben studenten een duidelijk voorkeur voor video’s met gesproken tekst (96%) en geschreven tekst (89%) als uitleg bij de beelden.

Dus wat gaat het worden: printen, lezen via het digitale scherm of gewoon lekker kijken? De toekomst zal het leren.

Tip voor alle bèta-docenten: wilt u een pdf met 40 lesideeen op PDF (nog niet .wwf) gebaseerd op Youtube-filmpjes, klik dan hier.

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.