Home » Pieter is zij-instromer in het mbo

Pieter is zij-instromer in het mbo

Pieter Groenendijk - zij-instromer mbo

‘Ik koppel mijn lessen aan verhalen van de werkvloer.’

Sommige docenten weten van jongs af aan dat ze voor de klas willen staan en volgen daarvoor hun droomstudie. Anderen maken op een later punt in hun carrière de switch naar het onderwijs. Zo ook Pieter Groenendijk. Hij werkte jarenlang in een supermarkt, waarvan lange tijd als eigenaar. Nu werkt hij als instructeur in het mbo. Waarom en vooral hoe maakte hij de overstap naar het onderwijs?

Werken en leren in de supermarkt

Pieter begon op zijn vijftiende met een bijbaan als vakkenvuller bij een supermarkt. Deze bijbaan groeide uit tot zijn carrière. Want toen de pabo niet zijn ding bleek, ging hij fulltime aan de slag in de supermarkt en behaalde hij zijn diploma’s via de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het mbo en hbo. Op zijn achtentwintigste nam hij met succes een buurtsupermarkt in Rotterdam over.

Toen er forse investeringen nodig waren, besloot Pieter de supermarkt te verkopen: ‘Ik heb 8,5 jaar met heel veel plezier in de buurtsupermarkt gewerkt. Maar ik werkte van zeven tot zeven. Als ik daarmee doorging, zou ik mijn pasgeboren zoontje amper zien.’ Ook het stadse leven begon hem tegen te staan: ‘Ik ben een dorpsmens en kreeg in Rotterdam steeds meer te maken met agressie. Ik zag de wijk langzaam achteruit gaan en merkte dat ik met steeds minder energie naar mijn werk ging.’

Geen kleuters, maar mbo’ers

Tijdens een assessmenttraject ontdekte Pieter dat het onderwijs bij hem past. Dat verbaasde hem niet: ‘In mijn supermarkt vond ik het ook altijd leuk om de vulploeg iets nieuws te leren en te laten zien wat er komt kijken bij het runnen van een winkel.’ En hij had natuurlijk al een jaar op de pabo afgerond. Waarom die opleiding toch niets voor hem was? ‘Ik had geen ervaring met jonge kinderen en kwam in het eerste jaar in de kleuterklas terecht. Daar paste ik niet. En als de intrinsieke motivatie er niet is, dan haal je het niet. Maar het mbo is echt mijn doelgroep.’ Pieter werkt nu veel met bbl’ers: ‘Werken en leren tegelijk, dat heb ik zelf ook gedaan. Studenten vinden het fijn dat ik uit de praktijk kom.’

Supermarktmanager zoekt baan in het onderwijs

Maar een baan vinden in het mbo zonder ervaring en opleiding, hoe pak je dat aan? Pieter geeft aan dat het niet makkelijk was. Hij volgde eerst online bijeenkomsten van Leraar van Buiten, een campagne om nieuwe leraren aan te trekken voor het voortgezet onderwijs en mbo. Wat houdt het docentschap in? Hoe is het om te werken in het mbo? En welke kwalificaties heb je nodig? ‘Dat was heel nuttig. Ook heeft Leraar van Buiten met mij gekeken naar mijn cv en naar scholen in mijn omgeving: bij welke scholen pas ik? Toen heb ik open sollicitaties gestuurd. Het mbo Rijnland gaf mij de kans om te starten als instructeur en daar heb ik het nog altijd naar mijn zin.’

Draai vinden in het onderwijs

Het duurde even voordat Pieter zijn draai vond in het onderwijs. ‘Het onderwijs is veel vriendelijker dan het bedrijfsleven,’ zegt hij lachend. ‘En ik moest natuurlijk nog ontdekken hoe dat gaat, lesgeven.’ Maar een buddy hielp hem om thuis te raken in de systemen op school en liet zien hoe je een les opzet.

Dit schooljaar is hij begonnen met het behalen van zijn pedagogisch-didactisch getuigschrift (PDG) zodat hij de stap kan maken van instructeur naar docent. ‘De opleiding is heel leerzaam. En ik zie in dat ik de afgelopen jaren al veel heb geleerd. Eigenlijk ben ik de stap van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam aan het maken.’

Lessen koppelen aan het werk

Pieter geeft verschillende vakken op het mbo Rijnland: verkoop en marketing, ondernemerschap, arbo en veiligheid en de afgelopen jaren ook management en organisatie en verkoopgesprekken. Daarnaast is hij studieloopbaanbegeleider van een niveau 2-groep. ‘Mijn vakkenpakket is heel divers.’ Het allerleukste aan zijn baan? ‘De verhalen die van de werkvloer komen. Studenten vinden het superleuk om over hun werk te vertellen. Ik probeer altijd de bedrijven te bezoeken. Zo kan ik mijn uitleg koppelen aan hun praktijk.’

Een van zijn studenten werkt bijvoorbeeld in een plantenhal. Toen hij bezig was met de presentatieopbouw van het lente-assortiment kon Pieter zijn les daaraan koppelen. ‘Klasgenoten herkennen het verhaal uit de plantenhal in die les, maar kunnen ook verbanden leggen naar hun eigen werk. En natuurlijk vertel ik ook veel over mijn ervaringen in de supermarkt. Dat vind ik fantastisch en daar krijg ik heel veel energie van.’

Blij in het onderwijs

De vraag of Pieter blij is met zijn overstap naar het docentschap vindt hij niet moeilijk te beantwoorden: ‘Het was een enorme omslag van het bedrijfsleven naar het onderwijs, maar ik heb een heel goede keuze gemaakt. Ik haal veel energie uit mijn werk en zou het terugkijkend absoluut niet anders hebben gedaan. Ik zit echt op mijn plek en vind het leuk om jongeren een stap vooruit te helpen.’

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.