Een initiatief van Malmberg

Een gelukkige school met Gelukskoffer

Gelukskoffer logo

Waar word je gelukkig van? Wie ben je? Wat zijn je doelen? Het lijken simpele vragen, maar beantwoordt ze maar eens. Psycholoog en bedrijfskundige Clara den Boer dacht daarom: leer kinderen op jonge leeftijd al over persoonlijk leiderschap en geluk. Samen met Anke Appel-den Boer ontwikkelde ze de lesmethode Gelukskoffer. Hoe ervaart een school deze methode in de praktijk? We vroegen het Jacobien Bückmann, directeur van de Brandsmaschool in Bussum.

Wat is Gelukskoffer?

Gelukskoffer is een wetenschappelijk onderbouwde lesmethode van Malmberg voor sociaal-emotionele ontwikkeling van groep 1 t/m 8 in het basisonderwijs. Aan de hand van positieve psychologie werken leerlingen aan persoonlijke ontwikkeling, hun eigen invloed op geluk en aan persoonlijk leiderschap. Zeven thema’s keren steeds terug:

  • wat is geluk
  • positief denken
  • dankbaarheid
  • talenten
  • zelfvertrouwen
  • toekomstdromen
  • geluk doorgeven

Gelukskoffer voor iedere groep

Op de Brandsmaschool in Bussum zetten ze de methode schoolbreed in. “Met leerlingen én leerkrachten werken we aan de 7 thema’s. De komende weken behandelen we 1 thema per week. De invulling is per groep verschillend. De kleuters kijken bijvoorbeeld naar de tekenfilmpjes van Lukkie en Ruupie die op zoek gaan naar geluk. In groep 7 bespreken we Joseph Oubelkas. Hij vertelt in zijn boek 400 brieven van mijn moeder hoe hij onterecht in de Marokkaanse gevangenis terecht kwam en wist te overleven door doelen te stellen. Daarmee inspireren we leerlingen hun eigen doelen te stellen.”

Iedere leerling een eigen Gelukskoffer

Ieder kind krijgt een koffertje om zelf te versieren. Daarin zitten werkboekjes en materialen voor de opdrachten, zoals een roze zonnebril. “De werkboekjes zijn prachtig, maar de term dekt de lading niet”, zegt Jacobien. “Het is meer een geluksportfolio. Leerlingen houden er bijvoorbeeld hun talenten in bij en kunnen dit later teruglezen als naslagwerk. De opdrachten helpen de leerling om zichzelf beter te leren kennen.”  En die roze zonnebril? “Die maakt leerlingen met een knipoog bewust dat je ervoor kunt kiezen de situatie door een roze bril te bekijken door positief te denken.’’

Het effect van Gelukskoffer

Onderzoek toont aan dat kinderen na de lessen een positiever zelfbeeld en een verbeterde sociale omgang hebben. Dat merkt Jacobien ook: “Kinderen bouwen er hun zelfvertrouwen mee op, want ze leren hun eigen talenten herkennen en inzetten. Ook verbetert de groepsdynamiek. De kinderen leren verschillen te erkennen, naar elkaar te luisteren en samen te bedenken hoe je geluk doorgeeft. Zo creëer je onderling verbinding. ”

Ouders betrekken bij Gelukskoffer

De school betrekt ook de ouders bij de methode. “Steeds als we een geluksthema behandelen, delen we dat ook met de ouders. Zo betrekken we ze bij Gelukskoffer. Ze reageren heel enthousiast. Ouders vinden het fijn dat hun kinderen werken aan persoonlijke ontwikkeling. Ze zien doelen kunnen stellen en weten wat je talenten zijn als een goede voorbereiding van hun kind op de toekomst.”

Starten met Gelukskoffer

Voordat je als leerkracht de lessen van Gelukskoffer kan geven, heb je een training nodig. Jacobien deed de trainingsdag met het hele team van de school. “Dat was ontzettend leuk, een echte teambuildingsdag. Je leert de wetenschappelijke onderbouwing van de oefeningen en ervaart zelf dat het werkt. Door te oefenen en te ervaren, leer je de thema’s zelf toepassen.”

Lesgeven met de materialen

Ook leer je op de trainingsdag met de materialen van de methode werken. “Je kunt kiezen uit veel verschillende opdrachten, dus de methode kun je helemaal toespitsen op wat bij jou en de klas past. Je kan het zo groot of zo klein maken als je wilt. Dat vonden onze leerkrachten heel praktisch. Net als de handleidingen. De thema’s en theorie worden daarin duidelijk aangereikt. Het zijn leuke lessen om te geven. Als we met Gelukskoffer aan de slag gaan, hoor je een luide ‘Yes!’ door de hele klas.”

Zelf aan de slag met Gelukskoffer

Gelukskoffer zet je als methode in per groep of schoolbreed. Volg dan wel eerst de training. Ook zijn er opleidingen voor IB-ers en zorgcoördinatoren die een-op-een met kinderen werken en materialen voor het speciaal onderwijs. Vaak is er subsidie mogelijk. Neem een kijkje op Gelukskoffer voor meer informatie.

Gebruik jij Gelukskoffer op school? Of ben je nieuwsgierig naar deze methode? Deel je ervaringen met ons in het reactieformulier hieronder.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

2 Responses

  1. Wij hebben een nieuwe module onderwijs ontwikkeld dat heet de gelukkige groep (pabo jaar 1) met veel aandacht voor deze thema’s. Is het mogelijk dat we een set of voorbeelden krijgen die we dan in de lessen kunnen laten zien/bespreken? Mvg Ninja

    1. Beste Nina van der Honing,
      Wat leuk dat je interesse hebt in Gelukskoffer. Wij nemen even contact op via de mail.
      Hartelijke groet,
      Marie-Louise Lauwen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.