Home » Begeleid startende leraren, voorkom afhaken

Begeleid startende leraren, voorkom afhaken

Iedere startende leraar loopt in het begin van zijn of haar carrière tegen obstakels aan. Dat is helemaal niet erg, want een nieuwe baan is wennen en voor een klas staan spannend. Maar hoe zorg je ervoor dat deze leraren de juiste begeleiding krijgen? Hoe voorkom je dat ze vroegtijdig afhaken? We geven je een zestal tips.

Dit bericht is eerder verschenen op Onderwijs van Morgen

Voor het eerst voor de klas

Stel je voor: je bent net afgestudeerd en staat in je eentje voor een klas kleuters of pubers. Weet jij nog hoe dat voelde? Er komt in korte tijd ontzettend veel op je af. Het aantal starters dat binnen een paar jaar uitstroomt, is nog altijd hoog. Stress en werkdruk zijn belangrijke factoren. Maar ook zaken zoals persoonlijke omstandigheden, salaris, werkcultuur, doorgroeimogelijkheden en verwachting spelen een rol.

Meer uitstroom dan instroom

Momenteel stoppen er meer leraren dan dat er beginnen aan een nieuwe baan in het onderwijs. En dat lerarentekort blijft een probleem. Zo is de verwachting dat er in 2025 een tekort is van 1.439 voltijdsbanen in het basisonderwijs. Dat is nog eens bovenop het huidige lerarentekort. Ook in het voortgezet onderwijs is deze trend zichtbaar. Daar gaat het om een tekort van 1.250 voltijdsbanen. Niet voor niets doet de VO-raad een oproep om starters voor de klas extra goed te begeleiden om uitstroom te voorkomen.

Tips voor goede begeleiding leraren

Door nieuwe leraren intensief te begeleiden, ook op persoonlijk vlak, geef je ze een goede start én vallen ze minder snel uit. Hoe kunnen schoolorganisaties dat aanpakken? We zetten een aantal tips voor je op een rij:

  • Wees duidelijk over praktische zaken: schoolbeleid, werktijden en verwachtingen.
  • Zorg dat nieuwe leraren zich thuis voelen: neem de tijd voor kennismakingen, een rondleiding en betrek de docent bij vergaderingen en bijeenkomsten.
  • Breng de persoonlijke ontwikkeling in kaart: hoe vind je dat het gaat en welke ambities zijn er? Zorg ook voor vaste evaluatiemomenten.
  • Geef regelmatig feedback: observeer eens in de zoveel tijd een les en bespreek wat je is opgevallen.
  • Begin een intervisiegroep starters: in zo’n groep kunnen nieuwe leerkrachten en docenten ervaringen en onzekerheden delen en elkaar adviseren.
  • Let op de werkdruk: signaleer op tijd wanneer een nieuwe leraar stress heeft en denk samen na over oplossingen.

 

De begeleiding van startende leraren stopt niet na twee of drie jaar. Zorg dat collega’s van en met elkaar blijven leren, bijvoorbeeld op het gebied van coachingsvaardigheden. Zo kunnen zij in de toekomst  ook nieuwkomers in het onderwijs begeleiden.

Ervaringen van starters

Benieuwd hoe andere startende leraren de eerste jaren ervaren? En welke begeleiding zij hebben gehad? Bekijk deze videoreeks op de website van de VO-raad.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees in het volledige rapport van de VO-raad hoe je als schoolorganisatie leraren de juiste begeleiding geeft.

Welke ervaring heb jij opgedaan met een nieuwe collega? Hoe begeleiden jullie hem of haar op school? Deel jouw observaties en ervaring met ons via onderstaand reactieformulier.

 

 

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.