OVM selecteert: 5 krachtige lesafsluiters

1


Nog eens de belangrijkste informatie benadrukken, controleren of leerlingen alles hebben begrepen, de laatste vragen beantwoorden en de losse eindjes aan elkaar knopen… De lesafsluiting is minstens zo belangrijk als het begin van de les. Hoe sluit u uw lessen af? Onderwijs van Morgen selecteerde vijf krachtige lesafsluiters die u kunt inzetten om een blijvende indruk achter te laten op leerlingen.

 

Nog eens de belangrijkste informatie benadrukken, controleren of leerlingen alles hebben begrepen, de laatste vragen beantwoorden en de losse eindjes aan elkaar knopen… De lesafsluiting is minstens zo belangrijk als het begin van de les. Hoe sluit u uw lessen af? Onderwijs van Morgen selecteerde vijf krachtige lesafsluiters die u kunt inzetten om een blijvende indruk achter te laten op leerlingenNog eens de belangrijkste informatie benadrukken, controleren of leerlingen alles hebben begrepen, de laatste vragen beantwoorden en de losse eindjes aan elkaar knopen… De lesafsluiting is minstens zo belangrijk als het begin van de les. Hoe sluit u uw lessen af? Onderwijs van Morgen selecteerde vijf krachtige lesafsluiters die u kunt inzetten om een blijvende indruk achter te laten op leerlingen.


Onderstaande lesafsluiters zijn vertaald en afkomstig uit dit artikel op Edutopia

1. De ouder-hotline
Geeft leerlingen aan het einde van de les een interessante vraag mee, zonder het er verder nog over te hebben. E-mail vervolgens het antwoord of de verschillende mogelijke antwoorden naar hun ouders, zodat ze het er onder etenstijd nog eens over kunnen hebben.

2. Elevator pitch
Vraag leerlingen om elkaar in minder dan één minuut de kern van de les te beschrijven, terwijl de leerling die luistert zich voordoet als een belangrijk persoon uit het vakgebied. Na de samenvatting moeten leerlingen kunnen verwoorden waarom een bepaald concept of idee van belang is voor degene uit het vakgebied.

3. De waaromvraag
Laat leerlingen de volgende vragen beantwoorden:

  • Welke onderwerpen zijn over drie jaar nog steeds belangrijk om te weten?
  • Waarom is dat belangrijk?

4. Simpele quiz
Gebruik (web-)apps als Socrative, BubbleSheet, GoSoapBox of Google Forms om een korte quiz te geven over de les. Of laat leerlingen drie vragen formuleren over de zojuist gegeven les, die aan het begin van de volgende les zullen worden gesteld. Wie weet het antwoord nog? In het artikel ‘Favoriete educatieve apps: feedback’ komen meer apps aan bod die u goed kunt inzetten bij deze afsluiter.

5. Uitrijkaart
Vraag leerlingen om hun naam, wat ze hebben geleerd tijdens de les en eventuele vragen die ze naar aanleiding van de les nog hebben op een kaartje te schrijven. Voordat ze het klaslokaal verlaten, deponeren leerlingen hun ‘uitrijkaart’ in een van de mappen of bakken met de labels ‘ik snap het, ‘meer oefening a.u.b.’ en ‘ik heb hulp nodig’.

Bent u benieuwd naar de andere lesafsluiters? Lees dan verder in het artikel ‘22 Powerful Closure Activities’ op Edutopia.

Hoe sluit u uw lessen af? Met welk doel? Deel uw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Ik geef les in het passend onderwijs : leerlingen van 14 tot 18 jaar met gedragsproblematiek die liever niet op school zitten. De concentratieboog is erg kort…en summier
    Ik mis een pakkende afsluiting van ongeveer 5 a 10 minuten, waarbij de concentratie van de leerling niet teveel op de proef gesteld gaat worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER