PO en VO Ook thuis kunnen kinderen de oorlog herdenken

Ook thuis kunnen kinderen de oorlog herdenken
O

De vergelijking wordt in de media vaak gemaakt: we zijn in oorlog met het coronavirus. Dat klopt in zoverre dat het virus grote impact heeft op ons dagelijks leven. En dat geldt niet in het minst voor leerkrachten, (thuis)docenten en scholieren.

Maar er is een belangrijk verschil tussen oorlog en een gezondheidscrisis. Een echte oorlog wordt gevoerd om macht over anderen, en ter verdediging van het meest essentiële recht van mensen: leven in vrijheid. Een echte oorlog betekent vernietiging van alles wat je lief en dierbaar is, en het risico elke dag je leven te kunnen verliezen.

Daarom is het in deze moeilijke tijd toch belangrijk dat we óók die echte oorlogen blijven herdenken. Dat geldt in het bijzonder voor de Tweede Wereldoorlog, die dit jaar 75 geleden eindigde. Maar ook voor alle oorlogen die daarna nog zijn gevoerd, al dan niet met inzet van Nederlandse militairen.

Alternatief voor herdenking in Madurodam

Normaal gesproken doen we dat op een vaste dag en op een vast tijdstip: 4 mei, 20.00 uur. We houden twee minuten stilte – op de Dam in Amsterdam, op de Waalsdorpervlakte en sinds een aantal jaar ook op het voorplein van Madurodam: tijdens de Nationale Kinderherdenking.

Maar dit zijn geen normale tijden. Want samen herdenken is momenteel geen optie. De organisatie van de Nationale Kinderherdenking 4 mei heeft daarom een aantal alternatieven ontwikkeld om thuis met kinderen stil te staan bij ‘75 jaar vrijheid’. Een van die alternatieven is een educatief programma dat kosteloos aan scholen en gezinnen wordt aangeboden.

Videolespakket kinderen actief betrekken bij hun rol in onze vrijheid

Het videolespakket ‘Verhalen in Beeld’ bestaat uit een videoreeks van vijf oorlogsverhalen, verteld voor kinderen door personen van 17 tot en met 88 jaar. Verhalen over de Tweede Wereldoorlog, maar ook over de oorlog in Nederlands-Indië en in het voormalig Joegoslavië, waar Nederlandse militairen vochten voor andermans vrijheid tijdens de vredesmissie.

Een rol wc-papier

Zo vertelt de 85-jarige acteur Bram van der Vlugt in de eerste video op een indrukwekkende manier hoe hij samen met zijn vader en zijn broertje het bombardement op het Bezuidenhout in Den Haag overleefde. Zijn moeder was er niet: zij was Joods en is opgepakt omdat ze geen Jodenster wilde dragen. Hij vertelt hoe zij moesten schuilen bij een andere familie en hoe zijn vader probeerde hun spullen uit een brandend huis te halen. Inclusief, heel actueel, een rol wc-papier.

De video’s benadrukken het belang om verhalen van generatie op generatie door te vertellen, omdat op die manier de vrijheid wordt doorgegeven aan de toekomst van Nederland. Aan iedere video is een opdracht gekoppeld om kijkende kinderen actief te betrekken bij hun rol in het beschermen van onze vrijheid. Het videolespakket heeft een modulaire opzet, zodat scholen en (thuis)docenten de mogelijkheid hebben om de video’s naar eigen inzicht in te passen binnen het eigen lesrooster. Zo is het ook mogelijk om één video naar keuze te gebruiken: ieder verhaal is los en onafhankelijk in te zetten.

Voor iedereen in Nederland

In deze tijd, waarin velen van ons voor het eerst ervaren hoe het werkelijk is om ‘onvrij’ te zijn, is het misschien wel belangrijker dan ooit dat we kinderen actief deelgenoot maken van het nationale herdenkingsmoment op 4 mei. Met deze ‘gespreksstarters’ voor kinderen geven we in een tijd van nationale crisis de vrijheid door aan de toekomst van Nederland.

De videocontent wordt verspreid via meerdere platformen zoals SchoolTV en via de website www.nationalekinderherdenking.nl.

Ga jij de videolespakketten inzetten in je (digitale) les? Laat je reactie achter in onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

5 manieren om de klas stil te krijgen

Aan het begin van de les de klas stil krijgen is en blijft een kunst. Vaak gaat het goed, maar soms vergt het de...

Van patatgeneratie tot prestatiegeneratie

Wat is het verschil tussen generatie Einstein, prestatiegeneratie, patatgeneratie en generatie Z? Het overzicht is zoek, nooit eerder zijn er zoveel verschillende benamingen geweest...

Meer plezier in je werk: mini-pauzes nemen

Er is nog steeds een tekort aan leraren. Het kan zijn dat voortdurend andere klassen moet opvangen en ouders te woord staan als je...