Thema Digitaal onderwijs Onverwachte voordelen digitale lessen

Onverwachte voordelen digitale lessen
O

Het Tilburgse 2College Wandelbos is een kleine gezellige school voor de mavo (vmbo-t) en onderbouw havo. De school heeft het concept van de activerende didactiek omarmd en de leerlingen worden gestimuleerd om zo zelfstandig mogelijk te werken. Het hangt zelfs aan de gevel: ‘Geef leiding aan jezelf!’ staat er op een groot spandoek. Volgens docent Vincent van Wersch moet ik dat niet al te letterlijk nemen, de slogan is bedoeld als stimulans.

 

Werken met digitale lessen
Ik ben op bezoek om te horen hoe het werken met de NaSk-methode Nova bevalt. Het gaat vandaag vooral om het werken met de digitale lessen. Docent Sietse Meindertsma voelde er aanvankelijk niet zoveel voor om de lessen uit de ePack van Nova te gaan gebruiken. Hij was alle digitale toestanden eigenlijk een beetje beu en zag op tegen een nieuw systeem, een tegenstribbelend netwerk, leerlingen die niet kunnen inloggen, of die afgeleid worden door MSN enzovoort. Bovendien is zijn nuchtere stelregel: ‘Ik pas iets pas toe als ik het nodig heb’ en lesgeven zonder digitale ondersteuning doet hij met succes al een succesvolle onderwijscarrière lang.

Ontbreken frontale instructie wekt argwaan
Toch zit ik tegenover een docent die zo goed als ‘om’ is. Voor het eerst heeft Meindertsma de afgelopen weken zijn leerlingen een hele les zelfstandig laten doorwerken. Dat wil zeggen dat hij geen frontale instructie heeft gegeven, maar de leerlingen zelf de theorie heeft laten ontginnen en verwerken. Dat ging niet zomaar vanzelf, het kwartje moest wel even vallen. Uiteraard was hij aanwezig om aanwijzingen te geven, op gang te helpen en te differentiëren: ‘je bent nu lang genoeg met dit onderdeel bezig geweest, je mag door naar het volgende’. Of om een leerling naar de extra stof te sturen om een principe nog eens extra in te slijpen. Het verliep uiteindelijk prima, de leerlingen vonden na wat argwaan (‘Legt u niks meer uit? Dan haal ik vast een onvoldoende!’) hun draai en Meinderstma is zeer tevreden over het proces. In het filmpje legt hij uit hoe de leerlingen reageerden en wat zijn bevindingen uiteindelijk zijn. De week na het interview is de toets afgenomen. De resultaten zijn gemiddeld hetzelfde als een toets na klassikale instructie. Meindertsma is tevreden over de resultaten en zal de nieuwe aanpak de komende tijd verder uitproberen.

Niet meer zo moe
Meindertsma noemde tijdens het interview een voordeel van deze manier van lesgeven dat ik nog nooit eerder had gehoord, maar dat volstrekt herkenbaar en overtuigend is: ‘ik ben niet meer zo moe aan het eind van de dag’. Normaal stond hij naar zijn gevoel de hele dag te praten en te sturen. Als leerlingen zelfstandiger werken, houdt hij energie over om iets extra’s te doen en speciale aandacht te geven aan de leerlingen die dat nodig hebben.

Door digitale lessen het boek ontdekt
Ik sprak ook een leerling en mocht over zijn schouder meekijken terwijl hij met Nova aan het werk was. Hij had in de nieuwe aanpak iets geleerd: dat je de tekst in het boek moet lezen. Dat was nog nooit eerder nodig geweest. Meerdere leerlingen hebben het boek ontdekt door het werken met de digitale lessen: ‘daar kun je het allemaal nog eens goed nalezen’. Gezien het feit dat leerlingen ook echt leeskilometers nodig hebben om hun leesvaardigheid te onderhouden of te verbeteren, benoem ik het graag als een onverwacht voordeel dat digitaal werken met zich meebrengt.

2 REACTIES

  1. @ Sietse Meindertsma, Corinne Nederdof, Het klinkt goed. Ik ben heel erg nieuwsgierig of zo’n digitale les alle leerlingen ten goede komt of meer leerlingen met een bep. leerstijl. Zijn er bijv. in de klas kinderen vooruit gegaan op de toets na deze les en andersom zijn er ook kinderen achteruit gegaan? Zo ja, is dit te koppelen aan een leerstijl?
    Het zou mooi zijn om de kinderen te bekijken met de Selector DML. Is dat gedaan? En zo niet: Is dat een idee om te doen?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Van patatgeneratie tot prestatiegeneratie

Wat is het verschil tussen generatie Einstein, prestatiegeneratie, patatgeneratie en generatie Z? Het overzicht is zoek, nooit eerder zijn er zoveel verschillende benamingen geweest...

Schoolleider: geef ruimte en vertrouw op je leraren

Schoolleiders Berenike Vossebeld, Angèl Chen, Mirjam van Ree en Manja Lubberhuizen deden allemaal om een andere reden mee met het onderzoek van Klassewerkplek. Hun...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...