Must read: Paul Kirschner over onderwijshypes én -inzichten

0

Hoe leer je het meest, op een zo efficiënt mogelijke manier, met zoveel mogelijk voldoening? Met die vraagt houdt de inmiddels gepensioneerde hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner zich al tientallen jaren bezig. In een recent verschenen artikel in het NRC vertelt Kirschner over zijn strijd tegen onderwijshypes.

Kirschner maakte er zijn levenswerk van ten strijde te trekken tegen ongefundeerde onderwijshypes die voet aan de grond krijgen binnen het Nederlandse onderwijssysteem. Hij weet hoe het niet moet, maar vertelt nog veel liever over hoe het allemaal wel zou moeten. En, merkt Kirschner daarbij op, daar zijn steeds meer oren naar: “Docenten zijn dat gewauwel zat, gewaarschuwd door de invoering van de tweede fase en de basisvorming.”

Belangrijkste onderwijsinzichten

In zijn recent verschenen boek Op de schouders van reuzen, dat hij maakte samen met twee jonge wetenschappers, zet Kirschner dan ook de belangrijkste onderwijsinzichten die wél wetenschappelijk gefundeerd en getoetst zijn op een rijtje. Je leest niet alleen over hoe leerlingen nou eigenlijk leren, maar ook over motivatie, samenwerken en zelfsturend leren.

In het NRC-artikel krijg je vast een voorproefje: neem nou zoiets als teksten markeren met een marker, weet jij nou eigenlijk hoe dat wel en vooral ook niet moet? Dat en meer lees je hier. En nog een pluspunt: Op de schouders van reuzen is kosteloos te downloaden. Natuurlijk is het vakantie, maar ook op een strandstoel is het heerlijk bladeren door de heldere inzichten van Kirschner en consorten.

Heb jij ‘Op de schouders van reuzen’ al gelezen? Wat vond je ervan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here