Must read: interview Jelle Jolles

1

Hersenwetenschapper Prof. dr. Jelle Jolles, onder meer bekend van Het tienerbrein, vindt dat het leerrendement op veel scholen groter kan. Hij ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor gepersonaliseerd leren. In een interview in VO Magazine legt Jolles uit wat scholen kunnen doen om (nog) beter in te spelen op de verschillen tussen leerlingen.

Gepersonaliseerd leren is volgens Jelle Jolles een uitkomst als het gaat over inspelen op de verschillen tussen leerlingen. Volgens Jolles wordt er meer dan in het verleden rekening gehouden met die grote verschillen, maar is gepersonaliseerd leren een te abstract begrip dat nog nader moet worden ingevuld. “Voor mij betekent gepersonaliseerd leren dat de leraar meer dan in het verleden open staat voor wat de leerling op dat moment kan en doet, en dat er op school- en klassenniveau meer rekening wordt gehouden met verschillen tussen leerlingen. Verschillen in wat ze op dat moment kunnen en doen.”, aldus Jolles in VO Magazine.

Personaliseren lijkt onmogelijk

De stelling dat personaliseren in een klas met ruim dertig leerlingen niet mogelijk zou zijn, is volgens Jolles onjuist: “Als het moeilijk is om gepersonaliseerd onderwijs vorm te geven, moet de organisatie anders. We moeten de voorwaarden veranderen.” Bij Malmberg uitgeverij merken ze dat docenten en leerkrachten de verschillen vaak wel zien, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Gelukkig komen er in het onderwijs steeds meer middelen beschikbaar om met verschillen tussen leerlingen om te gaan. Dit kan o.a. met de inzet van verschillende devices en gebruik van methodes. Ontbreken bij jou op school nog de tools, tijd en ruimte om te kunnen differentiëren? Bekijk dan ook de tips aan het eind van dit artikel om zelf een eerste stap in gepersonaliseerd leren te kunnen zetten.

Scholen om van te leren

Inmiddels zijn er in Nederland heel wat scholen en docenten die zich inzetten om te voorzien in onderwijs dat – op wat voor manier dan ook – beter aansluit bij de individuele behoeften van leerlingen. Dit kan onder meer door het onderwijsconcept compleet anders in te richten, of door gebruik te maken van een ondersteunend gepersonaliseerd leersysteem. Een aantal voorbeeldscholen, waaronder het Vathorst College in Amersfoort en Niekée in Roermond, vind je in het inspiratieboek Scholen om van te leren.
Stichting Carmelcollege heeft ook een grote stap gezet naar gepersonaliseerd leren middels het Licentie-Foliomodel (LIFO). En de Nieuwe Thermen heeft een innovatief onderwijsconcept gelanceerd welke is geïnspireerd door het Zweedse onderwijsmodel Kunskapsskolan en Malmberg labschool voor adaptieve methodes. De visie van de school gaat uit gepersonaliseerd leren vanuit coaching, verbinding tussen vakken en 21e eeuwse vaardigheden. Ook de winnende onderwijsideeën van het Amsterdamse project Schoolmakers 020 zijn inspirerende voorbeelden van scholen, docenten en andere onderwijsmakers die zich inzetten voor meer en beter gepersonaliseerd onderwijs.

Zelf aan de slag

Wil je als docent voorzien in meer gepersonaliseerd onderwijs maar weet je niet hoe te beginnen? Lees dan ter introductie het eerder op OVM verschenen artikel 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren. Daarin lees je onder meer hoe het werkt, waarom het belangrijk is en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Kriebelen je vingers en ga je liever meteen aan de slag? Met deze tips voor gepersonaliseerd leren met behulp van technologie maak je een vliegende start. En wil je meer te weten over hoe scholen en docenten gezamenlijk kunnen werken aan slimme digitale oplossingen die het beste uit iedere leerling halen? Lees dan Stap voor stap naar gepersonaliseerd leren: een interview met Harold Rimmelzwaan, directeur van Uitgeverij Malmberg.

Meer weten?

Wil je graag het hele interview met Jelle Jolles lezen? Het artikel uit VO Magazine is hier te downloaden. Meer informatie over Jelle Jolles en een overzicht van zijn verschillende boeken en publicaties vind je op zijn website.

Hoe heb jij de eerste stappen gezet op het gebied van gepersonaliseerd leren? Heb je daarbij behoefte aan bepaalde ondersteuning? En waarover lees jij graag met betrekking tot dit onderwerp? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Gepersonaliseerd leren bij de Moderne Vreemde Talen (en ook bij de Klassieke Talen overigens) kan heel goed in een grote klas met heel veel leerlingen als een docent in de taallessen gebruik maakt van CI (Comprehensible Input, begrijpelijke input) technieken, zoals TPRS (Teaching Proficiency through Reading and Storytelling; eigenlijk Story asking, want via speciale vragentechnieken maken de docent en de leerlingen samen heel creatief en met veel fantasie allemaal eigen verhalen, waarbij de leerlingen de taal verwerven als een bijproduct van de verhalen.) De docent differentieert hierbij naar de leerlingen persoonlijk. Wel brengt dit met zich mee dat het voor een deel docentgestuurd is, maar daarnaast ook bijzonder leerlinggericht. Dat kan namelijk bijzonder goed samengaan! Het is niet of/of, het is en/en! Kijk voor meer bijoznderheden op http://www.taalleermethoden.nl en https://alikestprsblog.wordpress.com/

LAAT EEN REACTIE ACHTER