Home » Meest Duurzame Docent van 2024: ‘Ga het gewoon doen!’

Meest Duurzame Docent van 2024: ‘Ga het gewoon doen!’

Portret van docent van de maand Thomas Noordeloos

Hij staat niet te boek als iemand die op de A12 staat, is niet vegetarisch en ja, hij komt ook wel eens met de auto naar school. Toch werd docent Thomas Noordeloos op het Yuverta mbo in Tilburg uitgeroepen tot Meest Duurzame Docent van 2024: “Integreer duurzaamheid volledig in je onderwijs!”

Wat ging er door je heen toen je hoorde dat je Meest Duurzame Docent van 2024 was?

‘Vet! Fijn dat er erkenning is voor het pad wat we zijn opgegaan als kleine mbo-school. We proberen innovatief en toekomstbestendig te zijn en dat is niet altijd gemakkelijk. Zo’n titel is een fijne waardering voor het hele team, ons harde werk!’

Welke reacties kreeg je terug van jouw studenten na de nominatie?

‘Zowel van huidige studenten, als van alumni heb ik veel leuke reacties gekregen! Soms ook vragen naar aanleiding van de titel: “Hoe dan?!” Ik sta niet te boek als iemand die op de A12 staat, ik ben niet vegetarisch en ja, ik kom ook wel eens met de auto naar school. Dat stigma zit toch snel op het label “duurzaamheid”. Als ik vervolgens uitleg dat het hier gaat over duurzaamheid in de bredere context en over hoe we ons onderwijs inrichten, begrijpen ze het.’

Leuk! Vanwaar zo’n passie om dit onderwerp over te brengen?

‘Tijdens mijn eigen opleiding Bedrijfseconomie had ik al een gevoel van, hier klopt iets niet. De manier hoe wij onze economie inrichten met winstmaximalisatie en optimale kostenreductie…
Toen ik daarna aan de slag ging als docent is mijn “duurzame reis” begonnen: Hoe kunnen we een economie inrichten niet alleen gericht op de financiële, maar ook gericht op de sociale en ecologische waarde.’

De gesprekken die ik voer, zijn authentiek. Dat voelen studenten.

En ondertussen ben je 10 jaar verder…

‘Ja! Bij elke beslissing kijken mijn collega’s en ik inmiddels: hoe kunnen we waarde creëren voor zowel de maatschappij als ecologie?’

Hoe vertaalt zich deze “waarde creëren” naar jullie onderwijs? 

‘We proberen de buitenwereld naar binnen te brengen en de binnenwereld naar buiten. Daarom gaan we zoveel mogelijk projecten aan binnen onze regio met partners. Denk aan de gemeente, maar ook andere onderwijsinstellingen en jongerenwerkorganisaties die de sociale cohesie versterken.’

Je behandelt duurzaamheid niet als een afzonderlijk onderwerp, maar integreert het in verschillende aspecten van het onderwijs.

‘Klopt. Het woord duurzaamheid gebruiken we binnen onze opleiding bijna niet. We hebben een periode waarbij studenten een onderneming opzetten, ze nadenken over een project of dienst waar de markt op zit te wachten. En daarbij denken ze niet alleen na over winstgevendheid, maar ook over: wat is jouw sociale en ecologische impact?’

Hoe stimuleer je dat?

‘De gesprekken die ik voer, zijn authentiek. Dat voelen studenten. Ik zou nooit zeggen wat ze wel of niet moeten doen. Ik wil ze meegeven: wees kritisch naar jezelf, wat vind jij belangrijk? Wat is jouw moreel kompas. Leer om kritisch te zijn, hoe ga je om met bronnen? Hoe verhouden we ons tot de wereld om ons heen? We hopen dat studenten leren naar andere perspectieven te kijken. En als laatste: ga het gewoon doen!’

Doen? 

‘Ja, er zijn genoeg mensen die mooie beleidsstukken schrijven. De kracht van het mbo is: Ga het gewoon doen! Zet acties op, dat is de weg die we op willen gaan.’

Soms zie ik initiatieven zoals een Module Duurzaamheid of aparte dag waarin duurzaamheid wordt besproken – dat is niet de weg.

Zijn studenten nooit moe van het woord duurzaamheid?

‘Veel jongeren zijn inderdaad moe, wat ik begrijp. Daarom – zoals ik al eerder aangaf – gebruiken we het woordje “duurzaamheid” bijna niet. Vaak is de associatie dat je iets niet kan of mag. Onze doelgroep is vijftien jaar. Hun wereld is moeilijk en complex: oorlog, klimaatcrisis, er is nogal wat, wat op ze afkomt. Je mag niet vliegen, je mag geen vlees eten, etc… Terwijl als je de vraag stimuleert: Welke kansen er zijn er voor de toekomst, is dat een veel hoopvollere boodschap.’

Kortom, wat betekent een duurzaam mbo voor jou? 

‘Denk niet alleen na over je curriculum of lesaanbod, maar ook over je omgeving, gebouw en de professionalisering van de medewerkers. Mentale duurzaamheid is net zo belangrijk. Hoe blijven wij als docent ons als professioneel ontwikkelen?’

Heb je nog een laatste tip voor docenten? 

‘Ook het onderwijs zit soms vast in vaste patronen. Als jij voelt dat duurzaamheid een element is dat thuishoort in het onderwijs, gebruik het dan als een integraal thema. Soms zie ik initiatieven zoals een Module Duurzaamheid of aparte dag waarin duurzaamheid wordt besproken – dat is niet de weg. Mijn oproep: integreer duurzaamheid volledig in je onderwijs. En zijn er geen financiële middelen? Ga het nou maar gewoon doen!’

Word ook docent van de maand

Heb jij een bijzonder verhaal en wil je ook als docent van de maand geïnterviewd worden? Of wil je een collega voordragen? Laat het ons weten op redactie@malmberg.nl.

Laatste onderwijsnieuws

leerlingen in het Rijksmuseum

Beleidsupdate: Impuls Open Leermateriaal

In Beleidsupdate lees je wat jij van het Haagse beleid in de klas gaat terugzien. Deze keer: Impuls Open Leermateriaal.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.