Landelijk dalende basisvaardigheden: maak concrete kerndoelen

De wettelijke opdracht aan scholen over wat kinderen moeten kennen en kunnen, is beschreven in kerndoelen. Er zijn verschillende kerndoelensets: voor het primair onderwijs, het (voortgezet) speciaal onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De huidige kerndoelen zijn ‘aanbodsdoelen’: scholen zijn verplicht om aandacht te besteden aan de inhoud die in de kerndoelen staat.

De kerndoelen beschrijven echter niet precies wat kinderen uiteindelijk aan kennis en vaardigheden moeten beheersen. Scholen interpreteren dit op verschillende manieren. Die ruimte is aan de ene kant prettig, maar zorgt ook voor grote verschillen tussen scholen en leraren. Voor kinderen maakt dat de overstap naar het voortgezet onderwijs soms lastig. De leraar van de brugklas krijgt kinderen met verschillende niveaus in de klas. Deskundigen vinden dat kinderen op sommige scholen en met sommige methodes te weinig leren. Op andere scholen zien zij soms te overladen programma’s. Ook makers van toetsen, methodes en leermiddelen worstelen met de onduidelijkheid van de huidige kerndoelen. Immers: welke vragen kun je stellen als de doelen niet helemaal duidelijk zijn?

Lees het volledige artikel op de website van het Praxisbulletin: Weten wat je wil bereiken.

1 reactie op “Landelijk dalende basisvaardigheden: maak concrete kerndoelen”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.