Onderwijs Beter leren omgaan met jongensgedrag

Beter leren omgaan met jongensgedrag
B

Jongensgedrag is een hot item. Hun gedrag kan zowel voor leerkrachten als voor ouders een bron van spanningen zijn. Ondertussen voelen jongens zich onbegrepen, waardoor ze zich negatief gaan gedragen. In dit artikel lees je meer over dit gedrag en krijg je tips om er in de klas goed mee om te gaan.

Martine Swager is kindercoach, moeder van twee jongens en ex-leerkracht. De motor van haar werk zijn de kinderen waar ze zelf aan lesgaf. Ze zag regelmatig kinderen bij wie het niet lekker liep. Ze hadden bijvoorbeeld last van boosheid of frustratie. Als leerkracht doe je er alles aan om te zorgen dat kinderen het fijn hebben in de klas. Ze wilde graag meer voor deze kinderen betekenen en volgde een opleiding tot kindercoach. Later volgde de specialisatie tot coach voor jongens, om zo meer begrip te krijgen voor jongensgedrag.

Wat begrijpen we niet van jongens?

Het helpt als je iets meer weet over hoe jongens in elkaar zitten; als je snapt hoe hun hersenen werken en wat testosteron doet in hun lijf. Je zult dan hun energie, nieuwsgierigheid, creativiteit, speelsheid, durf, impulsiviteit en competitiedrang beter begrijpen en waarderen. Jongens lopen in de ontwikkeling achter op meisjes. Dit komt onder meer doordat de linkerhersenhelft van jongens kleiner is en de hersenshelften minder makkelijk verbindingen maken. Dit betekent dat we jongens regelmatig bevragen op dingen die ze (nog) niet beheersen. Dit zie je vooral bij jongens in de onderbouw van het primair onderwijs en in het middelbaar onderwijs.

Sneller afhaken

In groep 3 zorgt dit bijvoorbeeld voor problemen met schrijven, stilzitten en lezen. In het middelbaar onderwijs zien we dat bijvoorbeeld het plannen een struikelblok vormt. Dit maakt dat jongens al op jonge leeftijd ervaren dat ze zoiets niet kunnen. Het gevolg daarvan is dat jongens afhaken, een masker opzetten of ander negatief gedrag laten zien. Het is aan ons om te ontdekken wat er schuilgaat achter dat gedrag, want zo vragen ze om hulp.

Maak écht contact

Eén van de sleutelwoorden als het gaat om het omgaan met jongensgedrag is contact. Een jongen kan pas leren als hij in contact is met zijn leraar. Contact zorgt voor bevestiging, aandacht, erkenning en verbinding. Een jongen die in contact staat, laat minder snel negatief gedrag zien.  Tips om persoonlijk contact te stimuleren:

  • Interesseer je in de leerling. Vraag hem naar zijn weekend, sport, hobby, etc.
  • Merk op dat je ziet wat hij doet en complimenteer hem daarover
  • Vraag waar hij mee bezig is
  • Maak letterlijk contact: schouderklopje, aai over de bol, etc.
  • Zet hem niet voor schut om iets dat hij (nog) niet kan. Schaamte verbreekt elk contact en verhoogt bovendien de spanning. Dat veroorzaakt een blokkade tussen de hersenhelften en zorgt vaak voor ongewenst en moeilijk corrigeerbaar gedrag
  • Vraag wat er aan de hand is, voordat je beschuldigt of straft.

Als je op deze manier in verbinding staat met de jongens in de klas, kom je er makkelijker achter wat er schuilt achter het soms moeilijke gedrag. Dat zorgt voor meer begrip en minder negatief gedrag.

Aan de slag

Wil je meer bewust contact met jongens in de klas? Pak de klassenlijst erbij en maak morgen met elke jongen in de klas bewust contact. Stel een vraag of geef een compliment of een schouderklopje. Vink elke jongen met wie je contact hebt gehad af, zodat je zeker weet dat je iedereen hebt gezien. Download ook het gratis e-book: Negen tips over jongens.

Lees ook de eerder op OVM verschenen artikelen:

Hoe ga jij om met de verschillen tussen jongens en meisjes in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Hier een paar opmerkingen van mij, man 60, waarvan heel veel van toepassing is op hetgeen hierboven staat, en waarom ik vroeger, en nu nog steeds, niet op kan schieten met vrouwen.
    Voorbeeld 1. Als ik in de 1e 2e en 3e klas moest plassen, moesten wij een vinger opsteken, waarop de juffrouw vertelde. Als je moet plassen, dan moet je de bril omhoog doen. Dit vond
    ik heel vreemd. Moet ik dan op die stenen rand gaan zitten als ik plas?? Pas heel veel jaren later had ik in de gaten dat jongetjes meestal staand plassen. Voorbeeld 2. Een klasgenootjes had iets gedaan wat niet mocht, en moest als straf bepaalde extra rekensommen gaan maken, 10 minuten later zat ik met mijn handen over elkaar. Toen vroeg de juffrouw: Waarom zit je zo? Waarop ik voltrots vertelde dat ik mijn rekensommen al af had, waarop dat mens mij ook die zelfde sommen liet maken als mijn klasgenootje als strafwerk had gekregen. strafwerk omdat ik sneller kon rekenen al s de rest van de klas? Hoe kreeg ze het verzonnen. Voorbeeld 3. Ook had ik jarenlang gedacht dat letterlijk uit het hoofd leren wat er staat, hetzelfde is als begrijpen. Ik had en heb een fotografisch geheugen. De eerste 3 jaren lagere school vond ik alles wat ik op school te leren kreeg erg simpel. De reden bleek achteraf een fotografisch geheugen, waardoor alles als het ware als een film letterlijk in mijn hoofd zat. Dus als ik een rekensom kreeg verteld ik zo uit mijn hoofd de oplossing. Niet door te rekenen maar omdat bijna alle sommen als tekst letterlijk in mijn hoofd zaten, en op commando op kon roepen.
    Toen de lerares merkte dat ik alles veel sneller deed als mijn klasgenootjes vertelde zij: Jij BEGRIJPT alles veel beter als de rest van de klas. Terwijl ik heel vele jaren later pas doorhad dat zij bedoelde te zeggen “Jij onthoud alles letterlijk” Echter toen was het te laat. Als er eenmaal iets in mijn geheugen zit, zoals dat ieder woord maar 1 betekenis heeft, dat zit nu eenmaal in mijn geheugen, en veranderen gaat niet. wat ik ook probeer. heb ook ooit een IQ test gehad, die gaf fors wisselende resultaten. de ene kwam op 95 de andere test op 150.
    het verschil zit erin dat ik een vraag ooit al eerder in mijn leven gezien heb, en dus het antwoord weet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...