Is er genoeg technologie in het leslokaal?

2

Technologie ontwikkelt zich snel. Dat kwam ook naar voren bij een documentaire die ik laatst gezien heb, waarin een kind van een jaar of acht naar een oude film zit te kijken. Wanneer de telefoon afgaat en wordt opgenomen door de hoofdrolspeler van de oude film, kijkt het kind verbaasd en vraagt zich hardop af: “Waarom zit er een draad aan die telefoon?”.

 

Samen met het gedrag van de mens is de technologie verantwoordelijk voor belangrijke veranderingen. Technologie en bèta hangen nauw samen, wat inhoudt dat leerlingen die zich willen specialiseren in bètavakken op den duur voor technologische veranderingen zullen gaan zorgen. Kortom: bèta ís verandering. Het klinkt heel spectaculair en dat is het eigenlijk ook. En daarom snap ik niet dat het nog steeds nodig is leerlingen meer te motiveren voor bèta.

Small step voor leerlingen
Leerlingen en docenten ondervinden beide veel veranderingen, al ligt dit bij docenten anders dan bij leerlingen. U kunt zich waarschijnlijk wel de eerste keer herinneren dat u achter een Commodore zat om een cassettebandje draaiende te krijgen, de eerste keer dat u een e-mail ontving, de eerste keer dat u een mobiele telefoon gebruikte of toen u een MP3 downloadde. Het waren allemaal ‘big steps for mankind’ voor ons, terwijl een leerling vandaag de dag niet anders meer gewend is (met uitzondering van de Commodore natuurlijk). Met dit filmpje wordt deze kloof maar weer eens duidelijk gemaakt.

Maar leerlingen ondervinden ook veranderingen. En niet alleen grotere veranderingen, zoals het downloaden van muziek en films met een Torrent, maar ook de kleinere, zoals de intrede van Facebook Places die de aanval inzet als het gaat om location based technology. Maar leerlingen zijn adaptief en kunnen goed met deze technologie omgaan. Hier wordt het (technologische) gedrag van uw leerlingen mooi geïllustreerd in een filmpje.

Bèta
bollebozen
Er verandert ook steeds meer in het leslokaal. Denk maar eens terug aan tien jaar geleden, toen docenten hun krijtje nog regelmatig kwijt waren of toen er nog een grote tv op wielen het klaslokaal in gereden moest worden. Ondanks deze veranderingen vraag ik mij af: is er wel genoeg technologie in het leslokaal? Ik denk van niet. Er zijn te slechte computers en te weinig lessen over toegepaste techniek. Een gemiste kans, want het ligt zo voor de hand dat inspirerende techniek een motivatie kan zijn voor leerlingen om voor bèta en techniek te kiezen. De grote bollebozen van bijvoorbeeld Apple of Blackberry hebben ook allemaal een technische achtergrond, en dat zijn waarschijnlijk mensen waar uw leerlingen tegenop zullen kijken. Techniek kan dus heel motiverend werken, en dat zou meer ingezet moeten worden in het onderwijs. Hier is een aantal inspirerende filmpjes:

Gebruik van technologie in het klaslokaal van vroeger
De ‘connected classroom’ van Dell
Vijf tips voor gebruik van het smartboard
Twee docenten praten over nieuwe technologieën

2 REACTIES

  1. Moeten we bèta wel stimuleren?
    Ik zit inmiddels als programmeur in de bijstand. Door mijn leeftijd wil geen enkel bedrijf me. In de techniek ben je al snel te oud. Verdiend heb ik maar magertjes. Een boekhouder bij een groot ingenieursbedrijf verdient meer dan de ingenieurs. Nederland neemt zijn bèta’s niet serieus. Als econoom, jurist etc. zit je dicht bij de top, dus dicht bij het geld. Als techneut sta je onderaan en zo gauw het slecht gaat sta je als eerste op straat.

  2. Paul Dirac,
    Houd moed, Paul. beta’s zijn en lijven nodig. De komende tijd zal de vraag naar bekwame en gemotiveerde ouderen stijgen, omdat er zoveel nog ouderen met pensioen gaan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here