Een gelukkig en dankbaar nieuwjaar met Gelukskoffer

Gelukkig nieuwjaar! Hoe mooi zou het zijn om geluk nu écht eens centraal te stellen in 2023? Dankbaar zijn is één van de strategieën die ons gelukkig kan maken. Wil jij samen met je klas werken aan een dankbaar en gelukkig nieuw jaar? Daar kan Gelukskoffer bij helpen!

Wat is Gelukskoffer?

Met Gelukskoffer werken leerlingen aan de hand van de positieve psychologie aan persoonlijke ontwikkeling, hun eigen invloed op geluk en aan persoonlijk leiderschap. Het is een sociaal emotionele methode voor groep 1 t/m 8, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Zeven thema’s keren steeds terug: wat is geluk? Positief denken, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen, geluk doorgeven én dankbaarheid.

Dankbaarheid zorgt voor geluk

De start van een nieuw jaar is een mooi moment om stil te staan bij waar je dankbaar voor bent, wat dankbaarheid inhoudt en hoe je het kunt uiten. Uit wetenschappelijk onderzoek van Harvard Medical School blijkt bijvoorbeeld dat dankbaarheid helpt om minder negatieve emoties te hebben en de fijne dingen in het leven te waarderen. Daarnaast helpt het je je gezondheid te verbeteren, beter om te gaan met tegenslagen en sterkere relaties op te bouwen.

Met Gelukskoffer kijk je samen met je klas welk effect het uiten van dankbaarheid heeft op het eigen geluksgevoel en het geluksgevoel van anderen. Maar wat is dankbaarheid eigenlijk?

Dankbaarheid is meer dan ‘dankjewel’ zeggen

Veel mensen zien dankbaarheid als iets wat je laat zien als iemand iets voor je doet of wanneer je een cadeautje krijgt. Dankbaarheid gaat inderdaad grotendeels over dingen die je van anderen krijgt. Maar het is veel meer dan dankjewel zeggen voor hulp of cadeaus.

Door dankbaar te zijn, let je meer op het bijzondere van de gewone en kleine dingen in je leven. Bijvoorbeeld de zoete smaak van je appel, of hoe aardig het is dat een klasgenootje altijd op je wacht als jij je tas inpakt. Daardoor ga je deze kleine dingen meer waarderen.

Dankbaarheid leert je aandacht richten op wat je hebt, in plaats van bezig te zijn met wat mist. Door te piekeren maak je problemen groter, maar met dankbaarheid werkt het omgekeerd: hoe meer je bezig bent met dankbaar zijn, des te meer je bedenkt om dankbaar voor te zijn. Dat geeft een gevoel van overvloed. Dankbaarheid helpt je dus positief te zijn en is daardoor een goed medicijn tegen negatieve emoties.

Als je dankbaar bent:

  • Heb je minder last van negatieve gevoelens, zoals verdriet, boosheid of angst;
  • Help je anderen eerder, waardoor anderen ook liefdevoller zijn naar jou;
  • Kun je meer genieten van de dingen die je meemaakt;
  • Krijg je meer zelfvertrouwen;
  • Stop je meestal met vergelijken – jezelf vergelijken met anderen maakt je minder gelukkig;
  • Kan je vriendschap versterken, omdat je je dankbaarheid naar je vrienden uit.

Oefeningen voor dankbaarheid

Dankbaar zijn voelt in het begin misschien een beetje geforceerd. Maar door het te oefenen wordt het vanzelf makkelijker. Hoe? Om te beginnen door bewust stil te staan bij de mooie dingen om je heen. Deze oefeningen uit Gelukskoffer kunnen daarbij helpen:

  • Begin de dag dankbaar

Laat je leerlingen zoveel mogelijk dingen bedenken waarvoor ze dankbaar zijn. Dit kunnen grote, of heel kleine dingen zijn: Iemand in je leven, iets wat je lekker vindt, de zon, de geur van versgebakken koekjes, de kleur van je nieuwe trui…Vervolgens kunnen ze in groepjes delen wat er op hun lijstje staat. En vragen waarom ze daar dankbaar voor zijn.

Deze oefening kun je ook elke dag  – of één dag per week – voordat de les begint met je leerlingen doen. Laat ze dan kort nadenken over één ding in hun leven waarvoor ze dankbaar zijn. Geef je leerlingen bijvoorbeeld een dankbaarheidsdagboekje om de zin ‘Ik ben dankbaar voor…’ in aan te vullen. Aan het eind van het schooljaar hebben ze een boekje vol dankbaarheid!

  • Een dankbaarheidskaartje schrijven:
    Schrijf een kaartje aan iemand die veel voor jou betekent. Bijvoorbeeld een goede vriend of vriendin, omdat jullie het altijd zo gezellig hebben samen. Of een tante, die er altijd voor je is als je verdrietig bent. In de brief bedank je diegene. Wat wil je zeggen en waarom? Als ze tevreden zijn over het kaartje, kunnen ze het versturen. Maar nog leuker is om het kaartje persoonlijk langs te brengen en voor te lezen.

Nog meer dankbaarheid met Gelukskoffer

Naast bovenstaande oefeningen biedt Gelukskoffer nog meer om aan dankbaarheid te werken. Het avonturenboek van Lukkie en Ruupie is een leuke leestip voor groep 1 t/m 4 waarin de thema’s van Gelukskoffer aan bod komen. Lukkie en Ruupie besteden in het boek ook aandacht aan het thema dankbaarheid.

Ook met het Geluksspel maken je leerlingen kennis met factoren die invloed hebben op geluk. Leerlingen leren zichzelf én elkaar beter kennen door dit spel. En met de complimentenkaarten en dankjewelkaarten besteedt het spel nog eens extra aandacht aan dankbaarheid. Je gebruikt het spel als energizer, ijsbreker of voor de lol.

Kortom: dankbaar zijn is belangrijk voor het geluksgevoel van je leerlingen, leuk en gezond! Een mooie manier om het nieuwe jaar bewust wat gelukkiger te maken. Zet 20 maart ook direct in je agenda, want dan is het namelijk de Internationale Dag van Geluk.

Waar ben jij dankbaar voor? Deel het met ons in onderstaand reactieformulier! Zo beginnen we direct met het trainen van onze dankbaarheidsspier!

Gerelateerde artikelen

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.