Flitskaarten helpen mbo’ers bij studeren

Studeren gaat een stuk makkelijker als je weet hoe je je brein een handje kunt helpen. Malmberg ontwikkelde hiervoor ‘flitskaarten’. Deze zijn al langer onderdeel van de methode Take Care. Recent heeft Malmberg de flitskaarten ook toegevoegd aan de nieuwe versie van Rekenblokken en Taalblokken.

Je kunt op talloze wijzen lesstof uit je hoofd leren. Flitskaarten behoren tot een populaire en wetenschappelijk bewezen manier om succesvol je cijfer op te halen. De kaarten zijn om meerdere redenen effectief. Zo zijn ze een vorm van gespreid leren. Het leren van kennis en vaardigheden deel je hierbij op in meerdere sessies, in plaats van in één bulk, zoals bij ‘blokken’ het geval is. Doordat er ruimte zit tussen de leermomenten, zal bepaalde kennis wegzakken. Het vervolgens weer ophalen van deze kennis zorgt voor de langetermijnopslag in de hersenen. Dit effect is al van toepassing op de korte periode tussen het omdraaien van de kaarten in een stapel.

Langetermijngeheugen

Ook overhoren studenten zichzelf of elkaar met de flitskaarten. Voorwaarde voor een succesvol resultaat bij deze methode is dat de student zelf kan inschatten of de kennis daadwerkelijk in het langetermijngeheugen is opgenomen (Kornell & Bjork, 2008). De kaarten zijn daarom bijzonder geschikt om in groepen te gebruiken en elkaar te overhoren. Een bijkomend voordeel is dat studenten tijdens het gebruik van flitskaarten hun eigen leerproces beoordelen, waardoor de metacognitie verbetert. Mede daarom heeft Malmberg flitskaarten toegevoegd aan de lesmethodes Rekenblokken, Taalblokken en Take Care, een methode voor Zorg en Welzijn.

Relevantie begrippen voor de beroepspraktijk

De kaarten worden specifiek gebruikt om de woordenschat van studenten in het dagelijks leven en de beroepspraktijk te vergroten. ‘Kennis over relevante woorden en begrippen vormt een belangrijk onderdeel om je te kunnen bekwamen’, zegt Mark Zweegers, portfoliomanager MBO Zorg & Rekenen bij Malmberg. ‘De flitskaarten bieden de mogelijkheid om begrippen visueel te maken in plaats van enkel in woorden te beschrijven. We gebruiken afbeeldingen, maar ook verschillende vraagstellingen. Op deze afwisselende manier van oefenen, begrijp je beter wat zaken precies inhouden. Dat is bij het eigen maken van álle vak- en algemene kennis belangrijk.’

Meer weten?

Wil je meer informatie over de mbo-methodes van Malmberg? Ga naar malmberg.nl/mbo

Verder lezen over effectief leren met tools? Bekijk ook deze artikelen op Onderwijs van Morgen:

 

Gebruiken jouw studenten flitskaarten bij het leren? Deel je ze uit of maken ze ze zelf? En zijn ze er enthousiast over? Laat je tips achter via het reactieformulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.