Home » Dompel je klas onder in … theater (2)

Dompel je klas onder in … theater (2)

Een meisje kijkt tussen de theatergordijnen door

Een beetje drama, daar houden jouw leerlingen vast van! Of ze het liefst in de spotlights staan of erbuiten, deze activiteiten zijn voor alle kinderen leuk. Dompel je klas onder in het theater! Tip! Kijk ook nog eens naar de vorige tips om je groep in het theater onder te dompelen.

Speaker’s corner

In Speaker’s Corner in Hyde Park in Londen mag iedereen op een kratje stappen en het publiek toespreken over willekeurig welk onderwerp. Creëer een eigen speaker’s corner in je klaslokaal! Het enige wat je nodig hebt, is een kratje in een hoek (en een goede afspraak over de openingstijden van de hoek). En dan: optreden maar! Een mop, een liedje, een standpunt, een voordracht … alles mag!

Rara, welk personage ben ik?

Van Olaf uit Frozen tot Sjakie uit de chocoladefabriek. Kies een personage uit een film of musical en laat een kind raden wie het is. Laat het personage groot op het digibord zien, terwijl het kind met zijn rug naar het bord zit. Hij of zij mag vragen stellen, de rest van de klas geeft antwoord met ja of nee.

Bekijk het door een andere bril …

Of met een andere pet op! Verzamel brillen en petten in een mand. Laat de kinderen een bril of pet opzetten en zo een situatie van een andere kant bekijken. Een roze bril (bekijk het positief), een veiligheidsbril (denk na over de veiligheid), een leesbril (bekijk het van dichtbij). Of een politiepet (denk na over regels), een operatiemuts van een arts (denk na over de gezondheid), een helm (denk na over gevaar), een tovenaarshoed (fantaseer erop los!). Zo leren de kinderen dat er veel verschillende manieren zijn om naar dezelfde dingen te kijken.

In de spotlights of erbuiten

Schrijf beroepen op het bord die te maken hebben met theatermaken: acteur, regisseur, producent, kostuumontwerper, licht- en geluidstechnicus, toneelmeester, souffleur, rekwisiteur, choreograaf, make-upartist, marketingspecialist. De kinderen schrijven de beroepen op kaartjes, zoeken zelf de betekenis op en schrijven die op de achterkant. Vervolgens maken ze een ranking: welk beroep zou je het allerliefst uitoefenen? En welk juist niet?

Bespreek na afloop de rankings en laat de leerlingen ook bedenken welke kwaliteiten ze nodig hebben voor een beroep. Sluit af met een stelling: ik sta het liefst in de spotlight. Laat de kinderen vertellen in hoeverre ze het daarmee eens zijn.

In deze reeks verschenen eerder

Laatste onderwijsnieuws

jongen leest boek in het gras

Boekenkettingruil: leesplezier geef je door

Misschien heb je er al eens van gehoord: de kledingkettingruil. Een tas met kleding reist van persoon naar persoon. Je haalt eruit wat je leuk vindt, stopt er zelf iets in wat je niet meer draagt, en geeft de tas weer door. Het is een creatief en duurzaam initiatief dat inmiddels op allerlei manieren navolging heeft […]

Bekijk
Een jongen krijgt de ketting van de burgemeester om, zijn vader maakt een foto

Jeugddocumentaires in de klas

Een film kijken met je groep? Ontdek waarom een jeugddocumentaire misschien wel véél meer impact maakt.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.