Po, vo of mbo Mbo Omgaan met complotten in de klas

Omgaan met complotten in de klas
O

Hoe ga je als docent om met een leerling die in complotten gelooft? Wat moet je (niet) doen, wat zeg je terug? De Anne Frank Stichting en Stichting School & Veiligheid hebben gezamenlijk een brochure gemaakt voor docenten voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs met praktische tips en suggesties rond het thema complotdenken. De brochure annex toolkit ‘Complotten in de klas’ is vanaf vandaag verkrijgbaar.

Veel docenten worstelen met leerlingen die denken in complotten. Een uitlating of opvatting van een leerling kan een les helemaal op z’n kop zetten. Hij of zij komt met een verhaal of idee uit de hoek dat haaks staat op het wereldbeeld en de waarneming van de docent voor de klas.

Ontdek de waarheid

Centraal uitgangspunt van de brochure is de notie dat docenten leerlingen die in complotten geloven serieus moeten nemen. Weerleggen of onderuithalen van een complotconstruct met alleen feitelijke tegeninformatie werkt contraproductief. Beter is het om samen met leerlingen op zoek te gaan naar waarheidsvinding en daarbij open en nieuwsgierig te zijn.

Downloads & tips

De brochure ‘Complotten in de klas’ biedt inzicht in het denken in complotten en bevat praktische tips en suggesties hoe leerkrachten zich in de klas het beste kunnen opstellen. Docenten kunnen de brochure aanvragen bij de Anne Frank Stichting en Stichting School & Veiligheid en kunnen de brochure (pdf) ook downloaden via www.annefrank.org/educatie en www.schoolenveiligheid.nl.

1 REACTIE

  1. De school, de klas, zou de leerling warmte moeten bieden, respect voor elkaars mening. Timothy Garton Ash geeft in zijn boek “Free speech” tien uitgangspunten voor een debat in de klas over een mogelijk controversieel onderwerp. Ik heb ze hier, vertaald, bijeen gezet: https://www.mediawijzer.net/de-netwerkmaatschappij-deel-17-vrijheid-van-meningsuiting-tien-uitgangspunten-voor-discussie-en-debat/

    Een klas zou ook, o.l.v. van een docent een onderwerp dat mogelijk moeilijk ligt, aan kunnen pakken, door eerst de leerlingen zelfstandig informatie te laten zoeken over dat onderwerp en daarna met elkaar er verder op door te gaan: https://www.mediawijzer.net/wegwijs-informatie-deel-4-onderzoek-en-overleg-nepnieuws-lijf/

    Complotten, nepnieuws, het zijn verdraaiingen van de werkelijkheid waar mensen belang bij (kunnen) hebben. Laat jongeren de werkelijkheid koesteren in de warmte van het klaslokaal.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...