Buitenlesdag 2019: zo pak je het aan

0

Op 2 april is het weer tijd voor de Nationale Buitenlesdag. Een leuke activiteit, maar daarnaast ook goed voor de ontwikkeling van het kinderbrein. In dit artikel lees je meer over de positieve leereffecten van buitenlessen en leer je hoe je zelf een effectieve buitenles ontwikkeld.

Sinds 2016 organiseren IVN en Jantje Beton de Nationale Buitenlesdag. Door te leren en te spelen in de frisse buitenlucht en in natuurlijk daglicht, kunnen leerlingen cognitief beter presteren. Onderzoek wijst uit dat hersenen tijdens het buitenspelen verwerken wat in de klas is geleerd. Kinderen die buiten hebben gespeeld, gedragen zich beter in de klas en zijn taakgerichter.

Vaker naar buiten

De rapportage Buitenles (DUO) stelt dat de leereffecten van buitenlessen dusdanig positief zijn dat twee derde van de leerkrachten vaker buitenlessen wil verzorgen. Volgens hen is de ideale verhouding tussen binnen en buiten les driekwart binnen en een kwart buiten. De realiteit is dat die 25 procent nog ver afstaat van het huidige gemiddelde van 0,5 procent.

Een goede buitenles voldoet aan een aantal randvoorwaarden. In dit artikel zetten we vast vijf tips voor je op een rij:

1. Rust en veiligheid: Zorg voor rust en veiligheid. Leerlingen moeten hun werk kunnen doen zonder gestoord te worden en zonder dat ze zich bekeken voelen. Creëer aparte zitjes of leg een takkenril aan (gestapelde takken, bij elkaar gehouden door verticale palen).

2. Betrek kinderen: Wie weten nu beter hoe een buitenles eruit moet zien dan de kinderen zelf? Besteed een les aan het gebruik van het schoolplein en laat je verrassen door creatieve invalshoeken waar je zelf nooit aan hebt gedacht.

3. Begin klein: Stimuleer bijvoorbeeld voldoende beweging tijdens de pauze. Organiseer bijvoorbeeld wedstrijdjes. Of wat dacht je van een potje basketbal of voetbal tussen de kinderen en de leerkrachten.

4 .Wees creatief: Denk je dat alleen gym of biologie geschikt zijn voor buitenlessen? Think again! Tijdens handvaardigheid of techniek kunnen leerlingen reparaties doen aan het schoolplein, maar ze kunnen ook vogel- of insectenhuisjes maken.

5. Zelfs rekenen is geschikt: Hoe je rekenen vertaalt naar een buitenles? Stoepkrijt de tafels op de tegels, klok de tijden van individuele sprints en bereken het gemiddelde, meet uiteenlopende oppervlaktes en hoeken op het schoolplein…

Meer informatie

Wil je meer te weten komen over buitenlessen? Lees dan vooral even wat je als gezonde school kunt doen. Daarnaast is het goed om na te denken over hoe je je buitenlokaal gaat inrichten. Lees ook een eerder verschenen Malmberg-artikel over Buitenlesdag.

Hoe bedreven ben jij in het geven van buitenlessen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here