Home » Buitenkunst, buitengewoon

Buitenkunst, buitengewoon

Een grote blauwe schep als kunstwerk in de openbare ruimte

Kunst in de openbare ruimte is onderdeel van ons cultureel erfgoed. Het is vrij toegankelijk en vaak te vinden in je eigen wijk, dorp of stad. Een uitgelezen kans om samen met de kinderen op een laagdrempelige manier buitenkunst te bekijken en te beschouwen. Gebruik de volgende tips als lesstarter, werk aan kunstbeschouwing of neem kunst als onderwerp bij digitale geletterdheid.

Hoe zit dat bij jou in de buurt?

Inventariseer met de kinderen wat voor kunstwerken er in jullie omgeving staan. Soms zijn het beelden, soms een reliëf of glas-in-loodraam, soms is het kunstwerk een onderdeel van een speeltoestel. Ook zie je graffiti-art op flats en andere plekken. Er staan veel kunstwerken op rotondes, in parken en bij overheidsgebouwen. Waarom zouden ze juist op die plekken staan? Met deze insteek kun je op aansluiten bij hoe de wijk, de stad of het dorp is ingericht (aardrijkskunde).

Functie en waardering

Kunst kan de wijk opfleuren, bijdragen aan een fijne speelplek of een boodschap uitdragen. Het kan een plek zijn om bij stil te staan of te herdenken. Ga na welke functie de kunst bij jullie in de buurt heeft. Zien de kinderen de waarde van het kunstwerk op deze plek? Denken jullie daar allemaal hetzelfde over? En wat vinden de buurtbewoners ervan? Zoveel mensen, zoveel meningen: de komst van een kunstwerk kan de gemoederen soms flink bezighouden. Soms proberen buurtbewoners de plaatsing tegen te houden, bijvoorbeeld omdat ze het niet mooi vinden of te groot. Soms is er een aanpassing nodig voor de veiligheid. In Tilburg werd bijvoorbeeld de snelheid van een draaiend kunsthuis op een rotonde aangepast, omdat de weggebruikers te veel werden afgeleid. Dit kan een interessante start zijn van een les burgerschap over inspraak en bezwaar.

De geschiedenis herschreven

In Nederland staan ook kunstwerken die een periode uit de geschiedenis of een persoon verheerlijken, denk aan standbeelden van zeehelden en ruiterbeelden. We kijken nu niet meer op dezelfde manier naar deze helden van weleer, onze kijk op de geschiedenis is veranderd. We kennen nu de keerzijde van bloeiperiodes en heldendaden en dat werpt een ander licht op de kunstwerken. Steeds meer gemeenten plaatsen daarom teksten bij deze werken, die meer context bieden en uitleggen dat dergelijke beelden nu niet meer geplaatst worden. Praat aan de hand hiervan met de kinderen over zwarte bladzijden in onze (koloniale) geschiedenis.

Vorm en maker

Kijk samen naar het werk en de maker. Wat valt op aan het kunstwerk, beschrijf het eens? Wat roept het werk op? Waar is het van gemaakt? Wie heeft het gemaakt? Waar doet het je aan denken? Heb je zoiets al eens eerder gezien? Ken je nog meer werken van deze kunstenaar? Wat weet je van deze kunstenaar?

Podcast-wandeling

Misschien staan er meer kunstwerken in de buurt van de school. Zoek met de kinderen naar de verhalen achter de kunstwerken. Welke aspecten zijn de moeite waard om door te geven? Denk hierbij aan bijzonderheden over het werk, details ervan, een anekdote over of persoonlijk verhaal van de maker of een reactie van een wijkbewoner. Laat de kinderen uit de bovenbouw met de gevonden informatie een script maken voor een podcast en deze ook opnemen. De kinderen uit de middenbouw lopen met deze podcast de kunstwerken.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.