Thema Digitaal onderwijs Beter leren spellen met de computer

Beter leren spellen met de computer
B

Ik heb mijn middelbare schooltijd doorgebracht op het Twents Carmellyceum (nu het: Twents Carmel College locatie Lyceumstraat). Ik vond het daarom extra interessant om te lezen dat mijn oude school, samen met andere scholen in Twente, heeft meegewerkt aan een onderzoek naar de effecten van computergestuurd onderwijs.

Twente wordt over het algemeen gezien als taalzwakke regio. Scholen kunnen veel tijd kwijt zijn aan het bijspijkeren van leerlingen op het gebied van spelling en begrijpend lezen. Doel van het onderzoek was daarom na te gaan of digitale leermiddelen kunnen leiden tot betere prestaties, zonder dat de werkdruk voor docenten wordt verhoogd.

Voor het onderzoek werden de leerlingen ingedeeld in twee groepen. De experimentele groep kreeg les met behulp van een computerprogramma en werd ondersteund door een onderwijsassistent. De controlegroep kreeg traditioneel les. Uiteindelijk bleek dat beide groepen even sterk vooruit waren gegaan Dus, of een leerling nu les krijgt van een echte docent of van educatieve software, er zijn geen verschillen in leerprestaties. En dat terwijl de software ervoor zorgde dat de docent kon worden ontlast.

Gerrit Brouwer, locatiedirecteur van het Carmel College aan het woord: “De kracht van ict is dat het zorgt voor minder werkdruk bij docenten en meer maatwerk in de klas. Als je een groep leerlingen niet op de traditionele manier kunt aanspreken, kun je de afwisseling van ict aanbieden. “

Hebt u wel eens nagedacht over de voordelen van educatieve software in de klas? Mocht uw interesse gewekt zijn, is het mogelijk om bij Kennisnet subsidie aan te vragen voor dit soort onderzoeksprojecten. We hopen dan dat u uw kennis en ervaring zult delen via onderwijsvanmorgen.nl.

3 REACTIES

  1. Hi Michiel, de computer leert je weliswaar niet beter spellen dan de docent, maar de spellingsvaardigheden zijn wel degelijk verbeterd, zelfs net zoveel als met een traditionele lesmethode. Dat betekent dat de leerlingen in dit geval ook zelfstandig kunnen werken aan hun spellingsvaardigheden met de computer zodat de docent de handen vrij heeft voor andere zaken.

  2. Ik heb veel ervaring met betekenisvolle opdrachten. Als je de leerstof , in welk vak dan ook, op verschillende manieren bij de kids dropt en hen ook de kans geeft er op een creatieve manier mee om te gaan, dan gaan de leerresultaten omhoog. De kids vinden het leuk om naar school te gaan en zijn ook bereid spellingslessen te volgen. Op het Eijkhagencollege waar ik werk hebben wij dat hele proces in modules gegoten. Breed, zelf gemaakt door docenten.Een groot succes!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...