Home » Beter leren spellen met de computer

Beter leren spellen met de computer

Ik heb mijn middelbare schooltijd doorgebracht op het Twents Carmellyceum (nu het: Twents Carmel College locatie Lyceumstraat). Ik vond het daarom extra interessant om te lezen dat mijn oude school, samen met andere scholen in Twente, heeft meegewerkt aan een onderzoek naar de effecten van computergestuurd onderwijs.

Twente wordt over het algemeen gezien als taalzwakke regio. Scholen kunnen veel tijd kwijt zijn aan het bijspijkeren van leerlingen op het gebied van spelling en begrijpend lezen. Doel van het onderzoek was daarom na te gaan of digitale leermiddelen kunnen leiden tot betere prestaties, zonder dat de werkdruk voor docenten wordt verhoogd.

Voor het onderzoek werden de leerlingen ingedeeld in twee groepen. De experimentele groep kreeg les met behulp van een computerprogramma en werd ondersteund door een onderwijsassistent. De controlegroep kreeg traditioneel les. Uiteindelijk bleek dat beide groepen even sterk vooruit waren gegaan Dus, of een leerling nu les krijgt van een echte docent of van educatieve software, er zijn geen verschillen in leerprestaties. En dat terwijl de software ervoor zorgde dat de docent kon worden ontlast.

Gerrit Brouwer, locatiedirecteur van het Carmel College aan het woord: “De kracht van ict is dat het zorgt voor minder werkdruk bij docenten en meer maatwerk in de klas. Als je een groep leerlingen niet op de traditionele manier kunt aanspreken, kun je de afwisseling van ict aanbieden. “

Hebt u wel eens nagedacht over de voordelen van educatieve software in de klas? Mocht uw interesse gewekt zijn, is het mogelijk om bij Kennisnet subsidie aan te vragen voor dit soort onderzoeksprojecten. We hopen dan dat u uw kennis en ervaring zult delen via onderwijsvanmorgen.nl.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.