Bètaberoepen van morgen

3

Techniek wordt steeds belangrijker en de babyboomers gaan met pensioen. Dit zorgt in de toekomst voor een groot tekort aan werknemers in de bètatechnische sector. Het is daarom belangrijk meer jongeren te enthousiasmeren voor deze sector. Helaas hebben veel jongeren geen duidelijk beeld van werken in de bètatechniek. Daarom heeft Youngworks 14 bètaberoepen van de toekomst in woord en beeld gebracht. De toekomstberoepen laten zien hoe de arbeidsmarkt voor bèta’s eruitziet wanneer jongeren over 20 jaar aan het werk gaan.

Binnen het onderzoek zijn 20 diepte-interviews afgenomen met diverse specialisten, trendwatchers en futurologen. In combinatie met uitvoerig deskresearch leverden de interviews interessante inzichten op over professionele mogelijkheden in de bètatechnische sector van 2030. Voorbeelden van beroepen van de toekomst zijn:

–    De Weather Modification Manager: een weerkundige die het weer kan veranderen en manipuleren. Deze deskundige wijzigt niet alleen het weer, maar houdt zich bovenal bezig met de gevolgen hiervan.
–    De Techno Fashion Designer: deze ontwerper slaat een brug tussen technologie en kleding door kleding tot een functionele tweede huid te maken.
–    De Vertical Gardening Architect: de landbouwer van de toekomst die zich middels vertical gardening bezig houdt met het optimaliseren van landbouw binnen de weinig beschikbare landbouwruimte.
–    De DNA Sequencer: een medische toekomstvoorspeller die aan de hand van een DNA-scan je medische toekomst in beeld kan brengen.
–    De Food Reconstructor: deze specialist is intensief bezig met gezondheid en optimaliseert en reconstrueert voedsel voor verschillende doelgroepen zoals ouderen en gehandicapten.

De toekomstberoepen worden verspreid in de vorm van een brochure binnen verschillende onderwijsinstellingen en organisaties en zijn daarnaast te vinden op de website van Bèta Mentality. De toekomstberoepen zijn op dezelfde wijze vormgegeven als de beroepen in de eerder ontwikkelde bètaberoepenwaaier. De beroepen van de toekomst zijn in eerste instantie bedoeld voor decanen, docenten en leerlingen op uiteenlopende onderwijsinstellingen, maar het uiteindelijke resultaat spreekt tot ieders verbeelding.

© Youngworks, 2011

3 REACTIES

  1. Het geven van voorlichting over mogelijkheden is één ding, maar om jongeren te enthousiasmeren……eigenlijk moet er dus een verkooptactiek worden toegepast?
    Voor jongeren is het aller-állerbelangrijkst, dat ze hun capaciteiten, hun begaafdheden ontdekken en ontwikkelen en dús terechtkomen op de plek die bij hen past!

  2. Ruud Vermeer. Ik ben het met je eens. Ver vooruit kunnen kijken is jongeren meestal niet gegeven en misschien is dat maar goed ook. Wel is het mogelijk de beta-vakken van hun soms stoffige reputatie te ontdoen. want beta-vakken zijn HIP.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here