Beroepsgames in het mbo

0

Aan de slag als logistiek medewerker? Dat kan vanuit het klaslokaal. Beroepsgames waarin de beroepspraktijk wordt uitgebeeld noemen we serious games. Ze bieden studenten de kans om in een veilige omgeving ervaring op te doen. Naar het volgende level is het streven, maar bij game over is er ook geen man overboord.  

Leren door middel van games is niet nieuw. Militairen oefenen met virtual reality om bepaalde situaties te trainen. In het basisonderwijs oefenen kinderen verkeerssituaties met een virtual-reality-bril op hun neus. Toch staan beroepsgames momenteel erg in de belangstelling. De beroepsgames van Virtual Skills Lab wonnen het afgelopen jaar de Innovatie van het leren Award. Uit onderzoek van Kennisrotonde blijkt dat games in het onderwijs de betrokkenheid en motivatie van leerlingen vergroten. Specifiek voor beroepsgames geldt dat ze de stap van onderwijs naar het werkveld verkleinen.

Toegevoegde waarde

Wat is de toegevoegde waarde van beroepsgames? Allereerst is het een aanvulling op traditionele onderwijsmethoden. De theorie blijft belangrijk, maar als studenten meteen erna met de stof aan de slag gaan, kunnen ze het meteen in de praktijk brengen. Waar in het geval van een stage vaak een hele tijd tussen de theorie en de praktijk zit, kunnen studenten met een beroepsgame gelijk door naar ‘het volgende level’.

Veilig ervaring opdoen

Met beroepsgames kunnen studenten ervaring opdoen in een veilige omgeving. Jongeren vinden een stage vaak spannend en komen beslagen ten ijs als ze de werkzaamheden al eens hebben meegemaakt. Daarnaast ligt bij deze onderwijsvorm het initiatief bij de student. Eigen handelingen leiden tot een bepaald resultaat. Wanneer dit niet het gewenste resultaat is, dan is dat niet erg omdat de student zich begeeft in een veilige virtual reality omgeving. Studenten krijgen inzicht in het effect van hun handelen en kunnen daar zonder gevolgen van leren.

Het blijft een spelletje

In het streven naar een betere aansluiting op de arbeidsmarkt helpen beroepsgames om de overgang van studie naar werk kleiner te maken. Echter, de moeilijkheid bij de aansluiting heeft vaak te maken met de beperkte werkgelegenheid in een bepaalde sector. Dat los je niet op met beroepsgames. Daarnaast zijn beroepsgames voor bepaalde opleidingen minder relevant. Een student in opleiding tot timmerman kan er weinig mee.

Tot slot: Beroepsgames zijn een veilige manier om kennis te maken met de beroepspraktijk, maar natuurlijk nooit helemaal echt. Het kan een stage niet vervangen en belangrijk is dat studenten zich realiseren dat de vrijblijvendheid van de games niet geldt voor de beroepspraktijk. Een baan is straks geen spelletje.

Zouden beroepsgames jouw studenten kunnen helpen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER