Virtual reality in de klas?

1

Nee, we gaan niet skiën.  Al behoort dat binnenkort vast wel tot de mogelijkheden met de Oculus Rift: de nieuwe virtual reality-headset waarmee je alles, maar dan ook echt alles kunt doen vanuit je luie stoel. Of vanuit de lesbanken, want de headset heeft ook voor het onderwijs veel potentie.

De Rift is een virtual reality-headset voorzien van een Lcd-scherm. Door middel van bewegingssensoren volgt het systeem de positie van je hoofd waardoor je real time en waarheidsgetrouw kunt rondkijken in de 3D-wereld op het scherm. Het idee is natuurlijk niet nieuw. We kennen allemaal de science fiction-films uit de jaren negentig. Of vliegsimulators en virtuele trainingen voor bijvoorbeeld het leger en de medische wereld. Maar door de draagbaarheid en betaalbaarheid van de Rift zijn virtual reality-ervaringen binnenkort voor iedereen beschikbaar. Dat maakt de Rift tot een innovatief product.

In het onderwijs
Op het forum werd het afgelopen jaar al druk gediscussieerd over de educatieve mogelijkheden van de Rift. Veel reacties hebben betrekking op de mogelijkheid om lesstof tot leven te wekken, waardoor het interessanter en uitdagender zou worden om te leren: “Students will actually want to learn knowing they’ll be taken to the Colosseum or they can look around the Appotomax Court House and watch as the Civil War is declared over”, is een voorbeeld van zo’n reactie.

Er zijn al verschillende virtuele omgevingen te downloaden die in het onderwijs gebruikt zouden kunnen worden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een reis door de ruimte om de daadwerkelijke verhoudingen tussen planeten en sterren te ervaren? Of een soortgelijk bezoek aan de prehistorie, waar je wordt omringt door ‘levensgrote’ dinosaurussen. Ook worden er volop virtuele schoolreizen – zoals een bezoek aan de Eiffeltoren en de belangrijkste musea ter wereld – ontwikkeld.

Simulatieziekte
Een nadeel van de headset is dat je er misselijk en duizelig van kunt worden. Over deze zogeheten simulatieziekte is geen consensus in de medische wereld. Er zijn tal van verklaringen en eventuele remedies. Momenteel onderzoeken de ontwikkelaars van de headset verschillende oplossingen die wellicht zouden kunnen bijdragen aan het vermijden van deze nare ‘bijwerking’. Toch valt het Mathieu Marunczyn – een Australische docent die op zijn school experimenteert met de Rift – op dat ‘zijn’ kinderen vrijwel geen last lijken te hebben van simulatieziekte.

Kickstarter-project
De Rift wordt ontwikkeld door Oculus VR. Het bedrijf lanceerde een Kickstarter-campagne en haalde meer dan 2.4 miljoen op om de virtual reality-headset – overigens hun eerste product – te realiseren. Momenteel is de Oculus Rift nog niet beschikbaar voor consumenten. De makers hopen de headset eind 2014 op de markt te brengen. Ontwikkelaars kunnen via de website op basis van beschikbaarheid wel alvast een developer-kit bestellen.

Zie jij een toekomst voor virtual reality in het onderwijs? En wat zijn volgens jou de voor- en nadelen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER