Home » AI in de Mbo-klas: mogelijkheden voor de docent en de student

AI in de Mbo-klas: mogelijkheden voor de docent en de student

Eens student achter een laptop

Met de komst van AI gaat er een hele nieuwe wereld voor ons open. We maken kennis met de mogelijkheden maar ook met de belemmeringen. Wat vinden docenten daar eigenlijk van? Onderwijs van Morgen ging in gesprek met mbo-docent Ryan Smulders. Hij maakt dagelijks gebruik van AI. In dit artikel geeft hij zijn mening en deelt hij enkele voorbeelden over de toepassing van AI in de klas.

AI in de praktijk: van een recept naar een volledig geschreven les 

Ryan Smulders (27) werkt als docent burgerschap binnen de sector zorg en welzijn. Hij kwam een paar jaar geleden voor het eerst in aanraking met AI. ‘Ik zag het voorbijkomen op YouTube Shorts. Ik ging er direct zelf mee aan de slag; als er een recept nodig was of bij het schrijven van een passende mail om mijn sportabonnement te beëindigen’, vertelt Ryan. ‘Het scheelt een handeling en dat maakte dat ik het wilde uitproberen in mijn beroepspraktijk.’

Ook experimenteerde Ryan met het gebruik van AI in de klas. Zo zette hij het in om lessen te ontwikkelen en zelfs PowerPoints te maken. ‘Ik liet een PowerPoint over “Zorg van de toekomst” maken waarbij AI een opzet gaf voor een opdracht rondom dit onderwerp. Waar ik al snel achter kwam is dat niet alle informatie die wordt gebruikt, zuiver is. Maar het feit dat er een les door een programma wordt geschreven en dat ik zelf kan bijschaven, scheelt kostbare tijd.’

Ryan werkt nu vijf jaar in het onderwijs en geeft aan zich te hebben verkeken op administratieve taken. ‘Ik zet AI bijvoorbeeld in om e-mails te verduidelijken of om stukken tekst van studenten te beoordelen. Ik denk dat het een werkdruk verlagende tool kan zijn die op den duur ook een stuk van ons werk kan overnemen.’

Studenten en het gebruik van AI in de klas

Sommige collega’s verbieden het gebruik van AI in de les, vertelt Ryan. Hij ziet dat anders en is eerlijk over zijn toepassing van AI. ‘Ik wil studenten leren omgaan met AI. Het is een tool die voor studenten tijdbesparend kan werken. Echter is het verleidelijk om alles door een programma als chatGPT te laten maken. Studenten moeten leren om ook gewoon een bron te gebruiken en de tekst die ChatGPT produceert, zelf te begrijpen. Dat gaat nog weleens mis. Ik vind dat daar een taak van docenten ligt. Het gebruik van AI is de toekomst, daar kunnen we niet omheen.’

Het spreekt voor zich dat als alle studenten in een klas met dezelfde zoektermen aan de slag gaan in ChatGPT, de meeste verslagen vrijwel exact overeenkomen. De vraag die daarbij gesteld kan worden is: Hoe kan het werk van een student nog authentiek blijven als zoveel wordt “voorgekauwd”? ‘Het maakt ons juist creatiever door een stuk tekst in eigen woorden te zetten of samen de juiste zoekopdracht te bedenken en in te voeren’, legt Ryan uit. Dat is een van de uitdagingen voor ons als docenten, ervoor zorgen dat het werk van studenten persoonlijk blijft.

De juiste balans

Voor dit interview vroeg Ryan aan ChatGPT: ‘Hi Chat, momenteel wordt er een interview afgenomen over de inzet van AI in het middelbaar beroepsonderwijs. Kan je mij enkele vragen geven die wij kunnen gebruiken?’ In een paar seconden worden er twintig vragen geformuleerd, waaruit Ryan een interessante optie kiest: Hoe zie je de balans tussen menselijk contact en de inzet van technologie tot AI in de toekomst? ‘Als docenten en studenten meer worden meegenomen in hoe we het kunnen inzetten, dan ben ik er voorstander van om het zoveel mogelijk uit te breiden. Als er meer werk uit handen genomen kan worden, kunnen we ons richten op dingen die we echt leuk vinden.’

Het gebruik van AI in het onderwijs staat nog in de kinderschoenen. Zoals iedere verandering zorgt ook dit onderwerp voor wrijving. Enerzijds kan AI het werk van docenten verlichten, anderzijds wordt het in de praktijk niet altijd op de juiste manier door studenten ingezet. Hoe zorgen we voor de juiste balans tussen technologie en het menselijk contact in de klas? Daarover kunnen we – mede dankzij ChatGPT – in ieder geval weer mooie gesprekken voeren met collega’s en studenten.

Wil jij juist minder AI in de klas of je vindt dat het geen plek binnen het onderwijs moet krijgen?  Dan willen we jouw verhaal graag horen! Neem contact met ons op via redactie@malmberg.nl onder vermelding van ‘AI in de Mbo-klas’.

Laatste onderwijsnieuws

Omslag Het kerstavontuur van Ebenezer Scrooge

Het kerstavontuur van Ebenezer Scrooge

Theatermaker en meesterverteller Diederik van Vleuten brengt dit klassieke verhaal in een nieuw jasje. Met illustraties van de crème de la crème uit illustratorenland.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.