Juf & Meester
Alles voor jouw les
Taal
Van de makers van Staal en Taal actief

Voor je les
Lessuggesties
Schrijven maar!
Met deze korte speelse schrijfopdrachten oefenen de kinderen met het schrijven van fantastische beginzinnen, bijzondere beschrijvingen en meer.
Met de lessuggesties maak je jouw les nog leuker! De lessuggesties worden je aangeboden door Taal actief en Staal, maar je kunt ze ook gebruiken als je met een andere methode werkt.
Bij je methode
Extra materiaal
Implementaties nieuwe Staal spelling: Wendy Ligt over wat er loskomt
De ervaring leert dat schoolteams die veel aandacht besteden aan een goede en gedegen implementatie van een lesmethode, de beste resultaten behalen. Wendy Ligt, onderwijsadviseur en leerlijnauteur Staal spelling, begeleidt veel scholen. Wat ziet zij tijdens zo’n traject in een team gebeuren, waar lopen leerkrachten tegenaan en waar kunnen andere scholen van leren. Dowload de […]
Werk je met een taalmethode van Malmberg? Gebruik dan de handige extra materialen zoals jaarplanningen, groepsplannen, tips van andere leerkrachten afgestemd op jouw methode.
In de schijnwerper
Schrijven maar!
Met deze korte speelse schrijfopdrachten oefenen de kinderen met het schrijven van fantastische beginzinnen, bijzondere beschrijvingen en meer.
Verdiepingsvideo’s Taal actief
Maak je gebruik van de nieuwe Taal actief en wil je wat meer verdiepende informatie over specifieke onderdelen: bekijk dan deze video’s!
Bewegend leren bij Taal
In Taal Actief 5 – Taal kun je op verschillende momenten in de lessen bewegend leren toepassen. Taal actief zet bewegend leren in, waar het echt toegevoegde waarde heeft en dus het leren effectiever maakt. In bijgaand document vind je voorbeelden voor de lessen van taal verkennen, woordenschat en communicatie. Taal Actief 5 Bewegend Leren
Sleutels voor goed spellingonderwijs
Sleutels voor goed spellingonderwijs: doorgaande lijn spelling
Je hebt met de kinderen weer de hele week hard gewerkt aan spelling en toch word je soms verrast door de resultaten. Wil je meer grip krijgen op spellingonderwijs? Wil je weten wat jij en je collega’s nog beter op elkaar kunnen afstemmen? In een serie van drie artikelen bespreken we praktische sleutels voor goed […]
Sleutels voor goed spellingonderwijs: schrijven bij spelling en het dagelijks dictee
Je hebt met de kinderen weer de hele week hard gewerkt aan spelling en toch word je soms verrast door de resultaten. Wil je meer grip krijgen op spellingonderwijs? Wil je weten wat jij en je collega’s nog beter op elkaar kunnen afstemmen? In een serie van drie artikelen bespreken we praktische sleutels voor goed […]
Sleutels voor goed spellingonderwijs: Voordoen, het hele woord en herhaling
Je hebt met de kinderen weer de hele week hard gewerkt aan spelling en toch word je soms verrast door de resultaten. Wil je meer grip krijgen op spellingonderwijs? Wil je weten wat jij en je collega’s nog beter op elkaar kunnen afstemmen? In een serie van drie artikelen bespreken we praktische sleutels voor goed […]
Aangeboden door Taal actief en Staal
Deze pagina word je aangeboden door Taal actief en Staal, de taalmethodes van Malmberg. Wil je meer weten over deze methodes? Kijk dan op malmberg.nl.


Alles voor jouw les Taal
Met de lessuggesties maak je jouw les nog leuker! De lessuggesties worden je aangeboden door Taal actief en Staal, maar je kunt ze ook gebruiken als je met een andere methode werkt. De overige materialen zoals jaarplanningen, en groepsplannen zijn afgestemd op jouw methode.
Implementaties nieuwe Staal spelling: Wendy Ligt over wat er loskomt
‘Leerkrachten die bereid zijn hun eigen handelen aan te pakken zetten echte stappen vooruit’
De ervaring leert dat schoolteams die veel aandacht besteden aan een goede en gedegen implementatie van een lesmethode, de beste resultaten behalen. Wendy Ligt, onderwijsadviseur en leerlijnauteur Staal spelling, begeleidt veel scholen. Wat ziet zij tijdens zo’n traject in een team gebeuren, waar lopen leerkrachten tegenaan en waar kunnen andere scholen van leren. Dowload de […]
Handreikingen voor taalcoördinatoren
Naast de didactische kijkwijzers die je helpen om terug te blikken op je les, zijn er nu ook handreikingen voor taal- en zorgcoördinatoren.
Belangrijk bericht voor gebruikers Staal 1 groep 5, thema Nacht
In het werkboek van groep 5, thema Nacht, bevat les 8 een opdracht die door recente gebeurtenissen mogelijk aanleiding geeft tot onrust in de klas. Wij geven daarvoor advies.
Thema’s Staal in combinatie met Naut Meander Brandaan
Om te kunnen ondersteunen bij thematisch onderwijs, is gekeken naar de thema’s van Staal 2 en die van Naut Meander Brandaan 2 (NMB2).
Ik ontmoet … mijn klasgenootjes!
Deze twee kennismakingsactiviteiten zijn leuk om te doen met zowel bekende als nieuwe klasgenootjes.
Laatste onderwijsnieuws
Terugblik op het SLO-congres 2025: samen van doelen naar onderwijs
Op 21 november 2025 vond het jaarlijkse SLO-congres plaats. Dit jaar stond volledig in het teken van de nieuwe conceptkerndoelen.
7 tips om fris de feestdagen in te gaan
Breng het tempo omlaag, creëer overzicht en ga met meer ontspanning richting de feestdagen met deze tips.
Van olijfgaard naar onderwijs: meester Sander over zijn tijdelijke terugkeer
Na een periode van reizen en emigreren naar Noord-Toscane staat meester Sander tijdelijk weer voor de klas in Assen.
Nieuwe kerndoelen en naast professor nu ook lab-assistent voor de klas
Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen en naast ‘professor’ ook lab-assistent voor de klas.