Home » Docent Mabel over de verfrissende mix van directheid en beleefdheid op het mbo

Docent Mabel over de verfrissende mix van directheid en beleefdheid op het mbo

Docent van de maand

Naam: Mabel Zwaan
Leeftijd: 29
Vak: journalistiek en Nederlands op de opleiding marketing & communicatie
Op: MBO Utrecht
Geeft les aan: alle leerjaren
Schrijft en spreekt over: cultuur, filosofie en diversiteit & inclusie
Als: freelance journalist, spreker en trainer

Docent van de maand Mabel Zwaan

Vier dagen in de week staat ze voor de klas, de vijfde schrijft, spreekt en geeft ze training over media-ethiek, diversiteit en inclusie. ‘In gesprek gaan met elkaar is een belangrijk element in elke training en elke les. Het levert steeds weer mooie inzichten op.’

Als student heb je een flinke onderwijsreis afgelegd. Vertel eens?

Na mijn jaren op het mbo heb ik ook de hbo-opleiding opleiding journalistiek gevolgd. Naast mijn studie was ik freelance journalist voor bijvoorbeeld Radio 1 en Blendle. Een mooie combinatie, maar toch miste ik nog wat diepgang in mijn werk. Daarom besloot ik een master filosofie te doen in Tilburg.

En nu sta je vóór de klas in het mbo. Hoe ben je daar terechtgekomen?

Tijdens die master specialiseerde ik me in media-ethiek: de ethische kant van journalistieke verslaggeving. Ik gaf gastlessen en colleges bij verschillende organisaties en scholen over dat onderwerp en merkte dat ik daar energie van kreeg. Op die manier ben ik het onderwijs ingerold.

Je spreekt je krachtig uit over de mbo-student. Waar ligt hun kracht?

Ze zijn heel down-to-earth. Ik heb op de universiteit de verwachting en de druk ervaren dat je als student de intellectuele oneliners zo uit je mouw moet schudden. Dat soort druk voelen mijn studenten helemaal niet. Ze zeggen wat er op hun hart ligt en communiceren in een verfrissende mix van directheid en beleefdheid. Zo kwam ik laatst, in de tram op weg naar school, een student tegen. Die zei: ‘mevrouw, mag ik tegenover u zitten, of heeft u last van een ochtendhumeur?’ Deze openheid past heel goed bij de manier waarop ik les wil geven.

Hoe sta jij in het leven en in de les?

Ik vind het heel fijn als de sociale bubbels waarin ik zit, aan de lopende band worden doorgeprikt. In mijn dagelijks leven zit ik regelmatig in een ontzettend linkse en activistische bubbel. Mijn klassen zijn in alle opzichten ontzettend divers, dus daar hoor ik elke dag wat mensen buiten mijn bubbel beweegt. Ik vind het belangrijk en leerzaam dat we over die verschillen praten in de klas.

Als nieuwe docent ben ik bovendien nog volop mijn eigen weg aan het vinden in het lesgeven. Ik probeer verschillende methoden uit. Daarbij helpt het mij ontzettend als mijn studenten zich uit durven spreken over wat voor hen werkt en wat niet. Ik moedig hen dan ook aan om dat te doen. In de hogere klassen werkt dat best aardig, de eerstejaars vinden dat nog moeilijk en spannend.

Hoe komen journalistiek en filosofie terug in jouw lessen?

Op verschillende manieren. In alle vakken die ik geef, probeer ik mijn studenten kritisch naar zichzelf te kijken. Waarom maak je bepaalde keuzes? Waar komen die vandaan? Wat is de rol van jouw opvoeding en omgeving? Hoe ga je om met anderen? Welke impact heeft je mobiele telefoon op je leven?

Ook ben ik bezig om vakken over bewustwordingscampagnes te ontwikkelen. Dat onderwerp heeft een duidelijke link met het bestaande vak burgerschap. Als ik mijn studenten laat nadenken over manieren waarop je mensen bewust kan maken van een uitdaging, activeer ik hun maatschappelijke betrokkenheid en kritische denkkracht.

Hoe wil je dat jouw studenten na hun studietijd terugkijken op jou?

Op de eerste plaats als iemand die zorgt voor een veilige en warme omgeving. Iemand met een mening, die anderen uitnodigt om ook die van hen te delen. Een docent die een goede discussie aanmoedigt, maar niet aarzelt om ongepast gedrag te benoemen en te bespreken.

Wat ik daarnaast hoop, is dat ze mij associëren met maatschappelijke thema’s en bewustwordingscampagnes. Ik zie dat veel marketingstudenten liever voor een commerciële organisatie gaan werken of een eigen bedrijf oprichten. Maar als ik elk jaar bij één of twee studenten een radar heb aangezet om bewust te zijn van hun maatschappelijke impact, ben ik tevreden.

Word ook docent van de maand

Heb jij een bijzonder verhaal en wil je ook als docent van de maand geïnterviewd worden? Of wil je een collega voordragen? Laat het ons weten op redactie@malmberg.nl.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.