
Volgens Lubach heeft de leerlingadministratie-app Magister ouders/verzorgers en leerlingen totaal in zijn greep. Hoe komt dat precies en wat zijn de effecten daarvan? Lubach zoekt het uit tijdens zijn satirische avondshow.
Vragen vooraf
- Gebruikt jouw school een leerlingadministratie-app zoals Magister of Somtoday? Zo ja, hoe denken jij en je klasgenoten over deze leerlingadministratie-app?
- Wat is volgens jou goed en slecht aan zo’n leerlingadministratie-app?
Bekijk de video
Kinderen worden constant gestalkt door hun ouders via Magister | LUBACH
Vragen bij de video
- Wat is Magister-stress volgens deze video?
- Wat bedoelt Lubach als hij zegt dat je als leerling je verweer op orde wilt hebben als je het gesprek met ouders aangaat over cijfers of afwezigheid?
- Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer zegt dat kinderen het recht hebben om op hun bek te gaan. In hoeverre ben je het met haar eens? Leg je antwoord uit.
- Opiniepeiler Gijs Rademaker van RTL Nieuws vertelt dat veel ouders van Magister houden, omdat ze op die manier betrokken blijven bij het wel en wee van hun kinderen op school. Met welk argument kun je het argument van de ouders weerleggen?
- Lubach noemt de jongen die de tip van twee telefoons geeft een opperpuber. Welke twee kenmerken heeft zo’n opperpuber volgens Lubach?
- Is het mogelijk om Magister (of een andere leerlingvolgsysteem-app) af te schaffen, denk je? Waarom wel of niet?
Aan de slag
Optie 1
Maak een poster waarop je de humor van Lubach bespreekt en uitlegt. Op je poster bespreek je vier van de onderstaande humoristische momenten uit de video:
- Komt een statisticus bij de dokter
- Lager dan de waardering voor snackbar Shoarmonella
- Rioolwaterzuivering, afschaffen die hap
- Ziek melden: vandaag, morgen of een specifieke dag (Martijn is dan in de toekomst ziek vanwege een lang weekend)
- Kijken naar Magister heeft dezelfde effecten als kijken naar een Tweede Kamerdebat
- Pa- en Magister
- Moment naar keuze (uit de video)
Op je poster bespreek je per gekozen moment:
- wat er tijdens het moment te zien en te horen is;
- waarom het een grappig moment is;
- hoe jij het moment beoordeelt: 1 ster = niet zo grappig – 5 sterren = heel grappig.
Optie 2
Voor deze opdracht werk je in tweetallen.
Bereid je voor om een pitch (1-2 minuten) op te nemen. In de pitch presenteren jullie je adviezen voor de schoolleiding als het gaat om de leerlingadminstratie-app. De belangrijkste vraag die je in de pitch beantwoordt, is:
Hoe moeten wij als school omgaan met de leerlingadministratie-app?
Je geeft minimaal vier adviezen die elk onderbouwd zijn met nevenschikkende en onderschikkende argumentatie.
Tip: laat de schoolleiding de beste pitches zien!
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.
