Is jouw school al aangesloten bij een onderwijsregio? De kans is groot, want bijna alle basisscholen zijn inmiddels onderdeel van een regionale samenwerking. De regeling die deze samenwerking stimuleert, is nu verlengd en uitgebreid.
De onderwijsregio’s
Het ministerie van OCW heeft ruim een miljard euro beschikbaar gesteld voor de onderwijsregio’s. Met dit subsidiebedrag kunnen de onderwijsregio’s zich de komende tijd richten op het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van onderwijspersoneel. Dit geld is hard nodig, want de personeelstekorten nemen de komende tijd alleen maar toe. Maar de subsidie is niet alleen voor het aanvullen van onderwijspersoneel, deze subsidie is ook bedoeld voor het anders organiseren van onderwijs, ofwel: hoe zorg je voor goed onderwijs met minder personeel?
De regeling onderwijsregio’s bestond al, maar is nu met een jaar verlengd. Met deze nieuwe regeling hebben de onderwijsregio’s vier jaar de tijd om de plannen te bedenken en uit te voeren. De regio’s rapporteren jaarlijks aan het ministerie.
Waar moet je aan denken?
Het ministerie kent de subsidie toe op basis van een plan van aanpak van de partners in een regio. In het plan moeten in ieder geval afspraken staan over zij-instromers, de uitstroom van leerkrachten, de omvang van de tekorten en de ambities van de onderwijsregio.
Een aantal onderwijsregio’s heeft al activiteiten georganiseerd vanuit de vorige subsidie. Er zijn bijvoorbeeld kennismakingsevenementen georganiseerd voor mensen die geïnteresseerd zijn in het vak, er zijn invalpools gemaakt en ondersteuningsnetwerken opgericht om (nieuwe) leerkrachten te behouden. Met deze nieuwe subsidie kunnen de onderwijsregio’s zich richten op meerjarige plannen om écht het verschil te maken.
Hoewel de onderwijsregio tot nu toe vooral de aandacht had van de bestuurders in het onderwijs, geeft deze meerjarige subsidieregeling de ruimte om samen met leerkrachten verder te denken dan één jaar. Uiteindelijk moet het in de school zelf gebeuren.
Wat denk jij? Kunnen bestuurders en leerkrachten samen iets moois maken van de onderwijsregio’s?

