5x jezelf én je vak verbeteren

1

De verbetering van onderwijskwaliteit staat altijd volop in de belangstelling. Er zijn talloze manieren waarop je dat kunt doen: van ict-aanpassingen tot het invoeren van een nieuwe methode. Toch blijf jij als docent het allerbelangrijkst. Reden genoeg om jezelf en je vak te verbeteren.

Het is belangrijk jezelf te blijven ontwikkelen als docent. Goed onderwijs staat of valt tenslotte bij de kwaliteit van de docent. De leraar maakt het verschil, heet het plan van het Ministerie van OCW, docenten, schoolleiders en bestuurders om gezamenlijk het leraarschap te verbeteren. In deze lerarenagenda 2013 – 2020, staan de zeven kernpunten van het plan. Van betere opleidingen tot de school als lerende organisatie en een sterke beroepsorganisatie. Maar wat kun je zelf doen als docent?

Verbeter jezelf

Je kennis actueel houden en onderwijsvaardigheden aanscherpen; ook dat punt is opgenomen in de lerarenagenda. Maar hoe doe je dat precies? Behalve door deelname aan bijscholing kun je er ook voor kiezen het heft in eigen hand te nemen. Online vind je veel platforms die je stimuleren stappen te nemen in je eigen ontwikkelingstraject. Belangrijk, want autonomie voor docenten is onmisbaar voor ontwikkeling in het onderwijs.

5 platforms

Het Ministerie van OCW selecteerde vijf platforms voor docenten die hun vak willen blijven verbeteren:

Leraren met Lef, een docentennetwerk dat initiatieven uit het onderwijs bij elkaar brengt. De visie: verandering komt vanuit het werkveld zelf. Leraren met Lef wil inspiratie voor onderwijsverbetering die voor de klas ontstaat verder ontwikkelen. Als docent krijg je trainingen en workshops aangeboden en je kunt online kennis delen.

Kennisnet, een informatief platform met focus op ontwikkelingen binnen onderwijs en ict. Kennisnet stimuleert een ict-basisinfrastructuur en geeft scholen advies. Als docent vind je online de nieuwste inzichten over ict en onderwijs. Voor degenen die echt stappen willen maken op het gebied van ict, organiseert Kennisnet bijeenkomsten.

United 4 Education, richt zich op vernieuwing binnen het onderwijs. Faciliteert ideeënuitwisseling tussen docenten. Je kunt je als docent aansluiten bij reeds lopende initiatieven of zelf een project starten.

Innovatie Impuls Onderwijs (IIO), netwerk voor innovatieve docenten. IIO zet zich in voor vernieuwing om scholen toekomst-proof te maken en geeft advies over onderwijsinnovatie. Wil je van innovatie echt een stokpaardje maken? Dan kun je je aansluiten bij de innovatiebrigade. Je bezoekt dan scholen en gaat aan de slag met een vernieuwingsvraagstuk.

Stichting LeerKRACHT, samenwerkingsprogramma waarbij docenten samen met de schoolleiding het onderwijs verbeteren. In een tweejarig traject stel je samen met collega’s doelen, zodat je voor jouw school een verbeteringsplan kun opstellen en je ambities als docent kunt waarmaken. De stichting geeft begeleiding om de nieuwe werkwijze permanent op te nemen in de schoolcultuur. Let op: hier zijn kosten aan verbonden.

Kies je eigen pad

Na de lerarenopleiding ben je startbekwaam en voldoe je aan de eisen van de wet-Bio, waarin staat over welke competenties je als docent moet beschikken. Dit is niet het einde van je ontwikkeling als docent, maar slechts het begin. In de onderwijspraktijk zijn er vele richtingen waarin je kunt professionaliseren. Het is niet realistisch om een uitblinker te worden op alle vlakken. Kies daarom wat bij jou en bij je vak past. Investeer in een Persoonlijk Ontwikkelingsplan om duidelijk te krijgen wat je wil bereiken en hoe je dat kunt doen.

En wil je de meest interessante artikelen van Onderwijs van Morgen niet missen? Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Wat doe jij om jezelf en je vak te verbeteren? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Het onderwijs is opgedeeld in vakken. De technologische revolutie die nu gaande is, is te groot en veelomvattend om in vakken als maatschappijleer of economie te passen. Het is natuurlijk heel mooi als leraren zich binnen hun vakken willen en kunnen ontwikkelen.
    Als mediathecaris die probeert bij te houden welke ontwikkelingen zich voordoen op het gebied van technologie en samenleving, weet ik dat leerlingen het een eye-opener vinden als de technologische ontwikkelingen van de afgelopen tientallen jaren chronologisch in kaart gebracht worden voor hen. Vandaar dat ik me verder ga ontwikkelen via deze online cursus van de Universiteit van Twente: https://www.futurelearn.com/courses/philosophy-of-technology?utm_campaign=Share+Links&utm_medium=futurelearn-run_details&utm_source=linkedin
    Doe het ook want als leerlingen een waardevrij overzicht aangeboden krijgen van de stand van zaken aangaande technologie & maatschappij, dan kunnen zij hun positie beter bepalen en plannen uitstippelen voor de toekomst.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here