Home » Zo kun je kinderen het beste laten leren

Zo kun je kinderen het beste laten leren

Kinderen gaan naar school om te leren. Als docent lever je daar een belangrijke bijdrage aan. Maar wat gebeurt er eigenlijk in hun hoofd wanneer ze leren? In dit artikel bekijken we hoe leren werkt. Ook geven we tips hoe je kinderen beter kunt laten leren, dus lees gauw verder!

Waarom ben jij precies docent geworden? Waarschijnlijk omdat je met je lessen wilt bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen. Dit doe je door kinderen te laten leren: daardoor groeit hun brein. Hoe meer je leert en oefent, des te sterker en groter het brein wordt.

Bruggetjes in je hoofd

Onze hersenen zijn rekbaar. Onder invloed van gedachten, emoties en nieuwe ervaringen veranderen ze voortdurend. Leer je iets nieuws, dan komen hersencellen met elkaar in contact. Zo wordt een nieuwe verbinding gelegd. Zie het als een bruggetje tussen twee hersencellen. Je noemt dat een synaps. Door veel te oefenen maken je hersencellen steeds meer synapsen aan. Zo ontstaat er een neuraal netwerk. Dat werkt zo met alle nieuwe vaardigheden: hoe meer je ze oefent, des te beter je erin wordt.

Leren en het geheugen

Leren is verbonden met ons geheugen. We hebben er twee: het lange- en het kortetermijngeheugen. In het langetermijngeheugen wordt informatie opgeslagen door middel van synapsen. Een nieuwe leerervaring zorgt voor een verbinding en herhaling versterkt die verbinding. Het kortetermijngeheugen slaat informatie tijdelijk op. Het maakt daarbij ook gebruik van het langetermijngeheugen, door verbanden te leggen tussen nieuwe en oude informatie. Het kortetermijngeheugen noem je ook wel het werkgeheugen.

Werkgeheugen van kinderen

Geef je kinderen een opdracht, dan verwerken zij die in hun brein. Die verwerking vindt plaats in het werkgeheugen. Daar wordt de informatie maar kort opgeslagen. Volwassenen kunnen gemiddeld zeven stukjes informatie achter elkaar onthouden. Bij kinderen is het werkgeheugen nog in ontwikkeling en daardoor beperkter. Je kunt er wel voor zorgen dat informatie langer beklijft: bijvoorbeeld door het te groeperen of chunken.

Executieve functies

Het werkgeheugen behoort tot de executieve functies van ons brein. Deze functies sturen en controleren ons gedrag en ons denken. Ze ontwikkelen zich door tot we ongeveer 25 jaar zijn. Doordat de meeste taken op school een beroep doen op deze executieve functies, ontwikkelen ze zich voortdurend. Daar lever je als docent dus een belangrijke bijdrage aan.

Directe toepassing

Van herhaling wordt het neurale netwerk sterker. Het is dus belangrijk om (nieuwe) lesstof te blijven herhalen. Van alleen luisteren naar de docent leren kinderen alleen niet zoveel. Uit onderzoek blijkt dat kinderen het meeste leren van het zelf oefenen met de lesstof en van directe toepassing. Lesstof beter onthouden kan ook door bijvoorbeeld hardop te lezen en/of met de hand mee te schrijven tijdens de uitleg. Bijvoorbeeld door aantekeningen, een samenvatting of een mindmap te maken.

Fouten maken moet

Ook heel belangrijk: leer kinderen dat ze fouten mogen maken. Loop je vast omdat je een fout hebt gemaakt? Dan gaan je hersencellen zelf op zoek naar een andere manier om alsnog tot het juiste antwoord te komen. En dan heb je dus weer iets nieuws geleerd!

Verder leren?

Wil je meer leren over het brein van adolescenten? Lees dan het OVM-artikel over TedxYouth waarin het tienerbrein centraal staat. Download de pdf van edufit over de anatomie van hersenen, ook van tieners. Het Centrum Brein & Leren van dr. Jelle Jolles doet toegepast onderzoek op het gebied van leren, onderwijs en opvoeding in relatie tot de neuropsychologische/cognitieve ontwikkeling. En tot slot geven we in dit OVM-artikel zeven tips over beter leren met breinkennis.

Hoe help jij je leerlingen makkelijker te leren? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind dat ligt te lezen in de schoolbibliotheek

Boekentips februari 2024

Verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

Bekijk
Twee kinderen steken hun vinger op

Het belang van filmeducatie

Filmleraar van het jaar regio Midden Astrid van der Knaap deelt haar visie op filmeducatie en geeft tips.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.