Home » Materiaal 12+ » Sparen via een challenge: is dat wel verstandig?

Sparen via een challenge: is dat wel verstandig?

Vrouw doet financiële administratie

Jongeren delen uitdagingen (challenges) met elkaar om te sparen. Maar is sparen altijd verstandig? En hoe zit dat met lenen? Het is belangrijk om te weten waar je bij je financiële keuzes op kunt letten.

Informatie voor docenten: deze speciale opdracht past bij de voorbereiding in de onderbouw op de vakken economie en bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid en is uitgebracht naar aanleiding van een subsidieregeling van de Rijksoverheid (zie de link onder de opdrachten).

Opdrachten

A. Maak eerst de opdrachten 1 tot en met 3.

De 100 enveloppen-challenge
Wat houdt deze challenge in? Je nummert honderd enveloppen en geeft elke envelop een nummer, van 1 tot en met 100. Je schudt ze door elkaar en stopt ze in een doos. Vervolgens trek je dagelijks een envelop en stop je het bedrag erin dat er op staat geschreven. Pak je bijvoorbeeld envelop nummer 64, dan stop je er 64 euro in.
1  Vind jij deze uitdaging haalbaar? Ga aan de linkerkant (vanuit leerlingen gezien) van het lokaal staan als je ze haalbaar vindt en aan de rechterkant als je ze niet haalbaar vindt. Leg je keuze uit als de docent het vraagt.

De 52 weken spaar-challenge
Dit lijkt een simpele manier om te sparen. De eerste week leg je 1 euro apart, de tweede week 2 euro en zo ga je door tot je in de 52e week 52 euro inlegt. In totaal spaar je zo 1.378 euro.
2 Vind jij deze uitdaging haalbaar? Ga aan de linkerkant van het lokaal staan als je ze haalbaar vindt en aan de rechterkant als je ze niet haalbaar vindt. Leg je keuze uit als de docent het vraagt.

No spend january
Nog een TikToktrend is no spend january, een challenge die je in elke willekeurige maand kunt doen. In die maand doe je geen ‘overbodige’ uitgaven, bijvoorbeeld: geen drankje op het terras, maar thuis. En geen impulsaankopen op internet.
3 Vind jij deze uitdaging haalbaar? Ga aan de linkerkant van het lokaal staan als je ze haalbaar vindt en aan de rechterkant als je ze niet haalbaar vindt. Leg je keuze uit als de docent het vraagt.

B. Lees nu het volgende artikel.
Spaarchallenges op TikTok: kun je er echt rijk mee worden?

C. Maak ten slotte de opdrachten 4 tot en met 9.

4 Waarom zou je sparen? Bedenk twee redenen.

5 Waarom zou je lenen? Bedenk één reden.

Ook als je nog niet volwassen bent, is het erg makkelijk om geld te lenen: bij familie en vrienden, of door achteraf te betalen via bijvoorbeeld Afterpay of Klarna (al mag dit officieel niet).
6 Welk nadelig gevolg op de langere termijn kan het hebben als je leent via achteraf betalen?

Behalve het vervroegen van consumptie kan ook het uitstellen van consumptie op verschillende manieren. Hiervoor kun je volop reclame zien op Tiktok en YouTube.
7 Noem naast sparen bij een bank twee andere manieren om consumptie uit te stellen.

8 Noem bij elk van deze twee manieren ook een risico.

9 Bedenk zelf een haalbare challenge (niet genoemd in het artikel) of een andere manier om ervoor te zorgen dat je verstandige financiële keuzes maakt in het komende jaar. Beschrijf kort de afwegingen die je maakt.

Meer lezen?
Subsidie om jongeren te leren over geldzaken en geldzorgen

Van de makers van Praktische Economie en Economisch bekeken

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Actuele opdracht Economie

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.