Home » Materiaal 12+ » De Ster Gouden Loekie

De Ster Gouden Loekie

Op 9 maart wordt de Ster Gouden Loekie uitgereikt aan de beste reclame van 2022. Deze publieksprijs bestaat sinds 1995 en reclamemaker Aad Kuijper won hem vier keer. In het programma Jinek vertelt hij over de succesfactoren van een goede reclame.

Vragen vooraf

  1. Wat vind jij een leuke reclame?
  2. Had jij al eens gehoord van de Ster Gouden Loekie?

Bekijk de video

Reclamemaker Aad Kuijper had geen twijfels over ‘Pietertje’ | RTL.nl

Vragen bij de video

  1. Aad Kuijper had vooraf niet gedacht dat Bommetje zo’n succes zou worden. Hoe verklaart hij het succes achteraf?
  2. Voor Bommetje moesten de koeien twee weken in een weiland oefenen op slippers. Wat vind jij daarvan? Leg je antwoord uit.
  3. Waarom had Aad Kuijper bij Pietertje hogere verwachtingen?
  4. Omschrijf in eigen woorden wat het idee was achter Pietertje.
  5. Welke reclame vind jij de beste: Bommetje of Pietertje? Licht je antwoord toe met een argument.
  6. Wat zou de reden kunnen zijn waarom de Ster deze prijs in het leven heeft geroepen?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Aan de slag

Optie 1

Ga naar Jaarverkiezing – Ster Gouden Loeki – Ster reclame en bekijk de tien genomineerde reclames. Selecteer jouw top 3 en omschrijf bij deze drie reclames waarom je ze zo geslaagd vindt. Gebruik daarvoor per reclame minimaal honderd woorden.

Welke reclame is het populairst in de klas en waarom?

Optie 2

Stel, jullie krijgen de opdracht om een nieuwe reclame te bedenken voor jullie favoriete broodbeleg. Hoe zou deze reclame er dan uitzien?

Maak in tweetallen een (digitaal) moodboard waarmee jullie laten zien wat jullie eerste ideeën zijn voor deze nieuwe reclame. Werk met plaatjes en tekst. Bekijk op internet enkele voorbeelden van andere moodboards.

Presenteer jullie moodboard aan de klas.

Andere Actuele opdracht Nederlands

Reizigers stappen in trein

Geweld in het OV

Afgelopen zaterdag stond een groot deel van het openbaar vervoer (OV) drie minuten stil. Het was een protest tegen het geweld waar OV-medewerkers regelmatig mee te maken krijgt. De directe aanleiding voor de actie was de mishandeling van een conducteur een week eerder.

Bekijk
Vriendengroep generatie Z

Generatie Z

De werkeloosheid onder jongeren is gestegen, maar tegelijkertijd is er ook sprake van een personeelstekort. Het lijkt te botsen tussen werkgevers en de jongeren van Generatie Z (Gen Z). Volgens werkgevers is deze nieuwe generatie ‘veeleisend, te duur en wiebelig’. Maar klopt deze aanname wel? Radio 1 zocht het uit.

Bekijk
Beker van McDonalds

Herbruikbare bekers

Vanaf 1 januari 2024 is wegwerpplastic in restaurants verboden. Fastfoodrestaurants zoals McDonalds hebben nu herbruikbare bekers, maar deze bekers zorgen voor verwarring bij de klanten: mag je de bekers meenemen of moet je ze weer inleveren?

Bekijk
Standbeeld van Jan Pieterszoon Coen

Standbeeld Jan Pieterszoon Coen

In Hoorn staat een standbeeld van Jan Pieterszoon Coen. Het beeld is echter omstreden door de wandaden van Coen tijdens de zeventiende eeuw. Kan zijn standbeeld blijven staan of moet het verdwijnen?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.